E oficial! suntem analfabeti! – Romania pe ultimul loc in UE. O tema pentru guvernul Ciolos

standard&poor's

Am invins! I-am batut pe bulgari si i-am detronat de pe ultimul loc.
Conform ultimului studiu al Bancii Mondiale avem cea mai ridicata rata de „analfabeti financiari” din Uniunea Europeana.

La nivelul Uniunii, media adultilor care inteleg concepte financiare elementare este de 52%. In fruntea clasametului se afla   Danemarca, Germania Olanda si Suedia  cu o rata de peste 65% Sudul Europei inregistreaza rate mult mai scazute. De exemplu Grecia si Spania cu 45% si respectiv 49%,  Italia si  Portugalia avand rate intre 35% si  40%. Bulgaria si Cipru sunt intre 30 si 35%  in timp ce Romania, cu 22%, se claseaza pe ultimul loc.

Nu este o coincidenta faptul ca tarile cu grad mic de alfabetizare financiara sunt aceleasi tari care se afla in criza financiara severa sau se zbat si nu reusesc sa se dezvolte.

„Alfabetizarea financiara” se defineste ca abilitatea de a intelege cum „functioneaza” banii. Mai exact se refera la un set de abilitati si cunostinte care permit individului sa ia decizii eficiente  si informate pentru managementul resurselor  financiare personale.

Corelatia intre abilitatile financiare ale populatiei si performantele economice ale statelor este atat de evidenta incat, in 2003, OECD a demarat un proiect interguvernamental pentru cresterea nivelului de educatie in domeniul financiar al populatiei si dezvoltarea de standarde de alfabetizare financiara. In 2008 OECD a lansat „Portalul international pentru educatie financiara” care sa serveasca drept centru de informare si sprijin pentru guverne pentru dezvoltarea de programe educationale si de cercetare in tarile membre.

Pentru majoritatea statelor civilizate educatia financiara este un subiect de interes national. State precum Marea Britanie, SUA, Canada, Australia sau tarile nordice au implementat de multa vreme programe nationale de educatie finaciara ca parte a curriculei scolare. Marea Britanie si SUA au chiar institutii special dedicate,  Financial Services Authority (FSA), in UK , respectiv  Financial Literacy and Education Commission, in SUA.

In Romania, in schimb, nimeni nu a auzit de asa ceva si nimeni nu pare a fi interesat de o reforma reala, de substanta, a sistemului educational. La noi reforma in educatie este, de fapt, o continua batalie intre cine obtine mai multe ore de predare pe aceleasi domenii invechite si prafuite de acum 100 de ani. Iar firmele care ofera consulanta gratuita, in domeniul financiar, care merg chiar „pe bune „sunt extrem de rare.

contabil

Suntem atat de preocupati in a idealiza invatamantul de secol 19 de pe vremea lui Spiru Haret incat refuzam cu obstinatie sa intram in secolul 21. Aglomeram curricula cu ore de prozelitism religios si media cu discursuri anti-vaccinare si uitam sa dam copiilor nostri abilitati fara de care nu se pot dezvolta si integra in lumea moderna. Scuzati-mi termenul dur, dar, de fapt, „producem” handicapati pe banda rulanta. Tinerii nostri nu stiu sa-si administreze finantele, nu stiu cum functioneaza institutiile nationale si pan-nationale, nu stiu ce drepturi si obligatii au ca cetateni, nu stiu cum sa faca uz de aceste drepturi.

Ma intreb daca nu cumva aceasta nu este o neglijenta a autoritatilor ci este o strategie deliberata cu scopul expres de imbeciliza populatia avand in vedere ca masele needucate sunt mult mai usor de manipulat?