„Va fi prăpăd judiciar !”

Gheorghe Piperea a luat foc după anunțul lui Raed Arafat în ceea ce privește tratamentul pentru bolnavii de COVID-19. 

„În atenția celor care încă mai cred în farsa internării obligatorii, a carantinării și a izolării la domiciliu a „asimptomaticilor”, ca masură de protecție împotriva molimei:

„Există tratamente doar pentru cei în formă medie și formă gravă, care au pneumonii, dar nu tratamente care sunt îndreptate către coronavirus, care să elimine virusul. El se elimină singur, prin sistemul imunitar. E ca o gripă. Se autovindecă. Nu trebuie să administrăm un tratament ca o astfel de boală să se vindece” – Raed Arafat.

Toți cei implicați în această regie infracțională sunt invitați să recitească Memento mori, de Eminescu, și să ia aminte la această zicere a lui Shakespeare: „aceasta-i iarna vrajbei noastre”. Va fi prăpad judiciar, vă asigur”, a scris avocatul Gheorghe Piperea, pe pagina de Facebook.

Bomba de la CCR

„Din analiza fişei actului nomativ înregistrat la Senat cu nr. B59/2020, constatăm că, în ceea ce priveşte avizele, a fost solicitat avizul Consiliului Legislativ şi Consiliului Economic şi Social, dar avizul Consiliului Legislativ a fost primit nu înainte de adoptarea actului normativ, ci după aprobarea lui, pe data de 5 februarie, ceea ce a determinat Consiliul Legislativ să precizeze că, la aceeaşi dată la care proiectul de ordonanţă de urgenţă a fost primit spre avizare, in şedinţa comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului din 5 februarie 2020 a fost retrasă încrederea acordată Guvernului, prin adoptarea unei moţiuni de cenzură, aspect ce determină imposibilitatea Executivului de a mai face astfel de solicitări.

Or, în paragraful nr. 80 al Deciziei nr. 140/2019 Curtea Constituţională a reţinut că legiuitorul constituant a reglementat în art. 79 din Legea fundamentală rolul Consiliului Legislativ, de ‘organ consultativ de specialitate al Parlamentului, care avizează proiectele de acte normative în vederea sistematizării, unificării şi coordonării întregii legislaţii. El ţine evidenţa oficială a legislaţiei Romănie’. Sub acest aspect, nesolicitarea avizului consultativ al Consiliului Legislativ duce la neconstitutionalitatea legii sau ordonantei – simplă sau de urgentă”, se arată în excepţia formulată de Avocatul Poporului.

Ca urmare a analizării acestor argumente, CCR a stabilit că ordonanţele au fost adoptate „fără respectarea exigențelor legale și constituționale referitoare la solicitarea avizului Consiliului Legislativ„.

Potrivit art. 4 din Legea 73/1993 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Legislativ,  „(1) Proiectele de ordonanţe şi de hotărâri cu caracter normativ se supun spre adoptare Guvernului numai cu avizul Consiliului Legislativ cu privire la legalitatea măsurilor preconizate şi la modul în care sunt realizate cerinţele prevăzute la art. 3 alin. (3), care se aplică în mod corespunzător. (2) Avizul este consultativ. (3) Avizul va fi dat înăuntrul termenului solicitat de Guvern, care nu poate fi mai mic de 10 zile în cazul proiectelor cu procedură obişnuită şi de 2 zile în cazul celor cu procedură de urgenţă. Pentru ordonanţele prevăzute de art. 115 alin. (4) din Constituţie, republicată, termenul este de 24 de ore.”

Prima concluzie este toate ordonanţele adoptate în şedinţa din seara zilei de 12 februarie (nu doar cele două analizate), înainte de demiterea Guvernului, sunt neconstituţionale dacă au fost adoptate fără avizul Consiliului Legislativ. Însă, într-o interpretare sistematică a prevederilor legale şi a argumentelor Avocatului Poporului, în funcţie de considerentele CCR care urmează să fie publicate, toate ordonanţele de urgenţă care au fost adoptate înainte de primirea avizului Consiliului Legislativ riscă să fie declarate neconstituţionale. O adoptare anterioară primii avizului goleşte de conţinut acest aviz şi îl transformă într-o etapă inutilă, contrar consacrării acestuia la nivel constituţional, pentru că Guvernul nu mai poate ţine cont post factum de observaţiile Consiliului Legislativ.

Despre Autor