Traficul de coșmar – lipsă de viziune asupra traficului integrat în Zona Metropolitană Cluj-Napoca

 

Am pierdut doi ani, timp in care am asteptat ca Cluj-Napoca sa miste pe infrastructura. Rezultatele lipsei de viziune, de capacitate manageriala a realizarii unui trafic cat de cat fluent, se simte peste tot in Zona Metropolitană Cluj-Napoca. Acum s-a blocat Baciu, maine Apahida, poimaine Cluj-Napoca, apoi Florestiul. Fiecare, luat individual, isi poate gestiona destul de bine traficul, cu exceptia Cluj-Napoca. Cluj-Napoca este un centru urban de rang 1, cu o populație de 323.000 de locuitori, plus 100.000 de studenți, care atrage și reține forță de muncă de pe plan local și din teritoriile proxime.

Ne intrebam, pe bună dreptate, care sunt motivele pentru care apar gatuiri zilnice in trafic. De ce poluam aiurea, de ce in Cluj-Napoca pe relatia Est-Vest traficul a devenit imposibil uneori. Comune ca Baciu, Floresti, care doresc sa se dezvolte si asteapta Zona Metropolitana sa se miste, ca traficul sa fie scos din Cluj-Napoca, nu sa intre acolo si apoi sa blocheze totul.

Iată o serie de raspunsuri, la care fiecare dintre noi e cazul sa meditam cu seriozitate. Nu e cazul sa stopam dezvoltarea, ci sa o gestionam folosind eventual optimizari preluate din inteligenta artificiala.

Masuri posibile pentru urmatorul an.

  1. Nu s-a realizat un inel de transport în jurul centrului orașului, pe actualele străzi, pentru a exclude traficul din zona centrală. E timpul ca expira mandatul.
  2. Zona centrală – obligatoriu zonă pietonală.
  3. Zona Metropolitană trebuie să beneficieze de un singur centru de comandă integrată a traficului multimodal. Sa plateasca specialisti, care pot efectiv face dispecer trafic.
  4. Folosirea Autostrazii Transilvania, in scopul descongestionarii traficului de Est la Vest, aparitia celui de al doilea inel in jurul centrului.
  5. Trafic multimodal pe relatia E-V, prin integrarea traficului feroviar/transport public metropolitan.

 

Masuri posibile pe doi ani.

6. Sistem modern de parcări care să fie realizat atât pe terenuri identificate în zona centrală, dar și în cartiere pe actualele spații ocupate de garaje. Masina ta nu blocheaza astfel Cluj-Napoca.

7. Legarea Autostrazii de Centura de est, bretele pe Borhanci , Calea Turzii, Faget-Manastur, centura sud Floresti. Realizarea de facto a inelului 2, cu inchiderea lui pe relatia  comunei Baciu-Gilau- Autostrada Transilvania -Floresti.

8. Implementarea locala a Master Planului de Transport cu caracter de urgenta.

9. Modificarea de urgenta a Legii achizitiilor publice, simplificarea procedurilor si interzicerea la licitatie a firmelor care au dovedit incapacitate sau rea-credinta in lucrarile de infrastructura rutiera sau feroviara.

10. Proiect linie de tramvai sau/si cale ferată pe realatia Est-Vest, integrarea cu liniile CTP.

 

Concluzie : Conceptia ca Floresti sau Baciu blocheaza Cluj-Napoca este complet gresita. Nu putem sa permitem intr-o zi intrarea masinilor cu sot, iar a doua zi intrarea masinilor fara sot, sau cu sotie doar. Cluj-Napoca ar avea mari probleme fara forta de munca din comunele limitrofe, nu mai vorbesc de aspecte demografice. Este necesar ca viitorul presedinte al Zonei Metropolitane sa aiba un buget de dezvoltare, si asta repede.

 

Zona Metropolitană Cluj-Napoca a ramas un proiect lipsit de substanta, atat timp cat este si va ramane pe hartie. Primarul Clujului, Emil Boc, nu a coagulat in jurul sau o echipa care sa analizeze solutii punctuale. Daca Apahida detine anumite solutii alternative de trafic, cat si Florestiul, Cluj-Napoca astazi nu le are.

Traficul rutier în Baciu este calamitat de deschiderea tronsonului de autostradă de la Gilău la Nădășelu. Acum, toate TIR -urile vin de la Turda și au găsit o nouă cale de a merge spre Moldova.

Acest fapt nu s-ar fi intamplat, daca aveam o comanda centralizata a traficului metropolitan. Nu mai vorbesc de importanta strategica a unei asemenea solutii in cazul unei calamitati sau a unui conflict militar.

Este posibil ca iesireaconvoaielor din  unitatile militare sa fie blocata de coloanele nesfarsite de masini, iar asigurarea unei capacitati de lupta chiar in conditiile date, sa fie diminuata considerabil.

Cred ca joaca de-a infrastructura e timpul sa inceteze, e timpul ca echipa manageriala a Zonei Metropolitane Cluj-Napoca sa fie formata din specialisti.

Putem injura in trafic pe rand pe oricine, de la Apahida, la Baciu, la Floresti sau Cluj-Napoca. Ganditi-va ce ar insemna haosul din rutier transpus si pe cale ferata. Ar fi toata tara blocata.

Cine are urechi, sper sa auda. Eu m-am saturat de impostura, de politica si de piedici.

Emil Boc a aratat ce poate din 2004 incoace, a facut multe. A fost si Presedintele Zonei Metropolitane Cluj-Napoca.

Ce ar fi ca la nivelul Zonei Metropolitane să se predea stafeta lui Horia Șulea ?

 

Sursa foto : ziarul clujean

Surse : Stiri de Cluj, strategie de dezvoltare Octavian Buzoianu, strategie de dezvoltare Horia Șulea

 



Leave a Comment