Ministerul Transporturilor aruncă licitaţia, Mitică Călin şantajează, ameninţă şi umflă comisionul. La capătul firului, RMB InterAuto a lui Ioan Rus

ioan rus 2

Omul de afaceri Mitică Călin, alături de alţii, a fost trimis în judecată de procurorii DNA la începutul lunii august, fiind acuzat de acuzat de dare de mită, spălare deBANI, instigare la abuz în serviciu şi complicitate la cumpărare de influenţă.. În rechizitoriul întocmit de procurori se arată că, în perioada 28 ianuarie 2013 – 16 iunie 2014, Călin Mitică a dispus remiterea cu titlu de mită, în 12 tranşe succesive, a sumei de 414.392 lei lui Teodor Alexandru Gavriş, şef Serviciu Automotoare şi ulterior, director de tracţiune în cadrul SNTFC CFR Călători SA, pentru ca acesta din urmă să sprijine interesele de afaceri ale SC Remarul 16 Februarie, astfel încât să obţină contractele de servicii revizie la mai multe automotoare în valoare de peste 220 de milioane de lei.

Potrivit unui comunicat al DNA, în perioada 28 ianuarie 2013 — 16 iunie 2014, Călin Mitică a dispus remiterea cu titlu de mită, în 12 tranşe succesive, a sumei totale de 414.392 lei către Teodor Alexandru Gavriş, şef Serviciu Automotoare şi, ulterior, director la Direcţia tracţiune în cadrul CFR Călători SA, pentru ca acesta din urmă să sprijine interesele de afaceri ale companiei Remarul 16 Februarie SA, astfel încât să obţină contractele de servicii Revizie tip R 7 la Automotoarele Desiro „Săgeata Albastră”, în valoare maximă de 220.990.260 lei şi Revizie tip R8 la automotoarele Desiro „Săgeata Albastră” (ambele contracte fiind atribuite de CFR Călători).

„Dintr-o multitudine de convorbiri şi comunicări telefonice interceptate în cauză, rezultă faptul că SC Remarul 16 Februarie SA este lipsită de disponibilităţi financiare, neavândBANI să plătească lucrările efectuate, pentru revizia R7, de către SC Service Faur SRL şi SC RMB Interauto SRL, decât în măsura în care reuşeşte să factureze şi să încaseze de la SNTFC CFR Călători SA contravaloarea lucrărilor de revizie R7. Practic, SC Remarul 16 Februarie SA realizează revizia R7, prin externalizarea acestor lucrări de reparaţii şi recondiţionări, către alţi operatori economici privaţi, pe care îi plăteşte chiar din banii încasaţi de la beneficiar pentru revizia R7. În acest caz, SC Remarul 16 Februarie SA acţionează ca un simplu intermediar, care reuşeşte să încaseze sume mari de bani, fără să fi avut vreodată capacitate reală proprie de a executa lucrările atribuite”, spun procurorii.

Procurorii susţin că în luna septembrie 2014, Călin Mitică şi Dumitru Bărbăcuţi i-au determinat pe Mircea Arnăutu şi Marian Panaite să îşi îndeplinească în mod defectuos atribuţiile de serviciu, cauzând prin aceasta o vătămare a drepturilor şi intereselor legitime ale SNTFC CFR Călători SA. ”Arnăutu şi Panaite au semnat acte oficiale prin care au omologat în condiţii abuzive operatorul economic privat SC Remarul 16 Februarie pentru ca acesta să poată participa la licitaţia privind servicii de reparaţii la locomotive electrice, valoarea lucrărilor licitate fiind de peste 55 de milioane de lei. Omologarea a fost efectuată în condiţiile în care societatea nu îndeplinea condiţiile legale obligatorii în vederea participării la licitaţie. Demersurile ilegale efectuate de Arnăutu şi Panaite au condus, în final, la câştigarea licitaţiei respective de către SC Remarul 16 Februarie”, au subliniat procurorii DNA. Totodată, în rechizitoriu se mai arată că în perioada decembrie 2014 – ianuarie 2015, Gelu Dae, în calitate de director general al Autorităţii Feroviare Române (AFER), a exercitat presiuni asupra membrilor unei comisii de analiză în scopul îngreunării cercetărilor, prin împiedicarea tragerii la răspundere penală a lui Călin Mitică.

Procurorii susţin că în luna septembrie 2014, Călin Mitică şi Dumitru Bărbăcuţi i-au determinat pe Mircea Arnăutu şi Marian Panaite să îşi îndeplinească în mod defectuos atribuţiile de serviciu, cauzând prin aceasta o vătămare a drepturilor şi intereselor legitime ale SNTFC CFR Călători SA. ”Arnăutu şi Panaite au semnat acte oficiale prin care au omologat în condiţii abuzive operatorul economic privat SC Remarul 16 Februarie pentru ca acesta să poată participa la licitaţia privind servicii de reparaţii la locomotive electrice, valoarea lucrărilor licitate fiind de peste 55 de milioane de lei. Omologarea a fost efectuată în condiţiile în care societatea nu îndeplinea condiţiile legale obligatorii în vederea participării la licitaţie. Demersurile ilegale efectuate de Arnăutu şi Panaite au condus, în final, la câştigarea licitaţiei respective de către SC Remarul 16 Februarie”, au subliniat procurorii DNA. Totodată, în rechizitoriu se mai arată că în perioada decembrie 2014 – ianuarie 2015, Gelu Dae, în calitate de director general al Autorităţii Feroviare Române (AFER), a exercitat presiuni asupra membrilor unei comisii de analiză în scopul îngreunării cercetărilor, prin împiedicarea tragerii la răspundere penală a lui Călin Mitică.

Aşadar, Mitică Călin dădea şpagă la oficiali din Ministerul Transporturilor şi făcea presiuni pentru ca instituţia să plătească către firma sa, REMARUL 16 Februarie banii de pe contractele obţinute de la Minister, pentru ca apoi firma sa să poată plăti mai departe către cei care au executat de fapt lucrările. Un incredibil lanţ al slăbiciunilor, în care, la rândul său, Mitică Călin afirmă că era presat de cei cărora le dăduse lucrările. Să notăm perioada de care procurorii vorbesc, 28 ianuarie 2013 — 16 iunie 2014,  precum şi toamna lui 2014 şi apoi început de 2015 şi numele uneia dintre firmele care executau de fapt contractele şi unde trebuiau să ajungă banii: RMP Inter Auto. O firmă care leagă invariabil de numele fostului ministru al ….Transporturilor, Ioan Rus. Acesta din urmă a fost director general al RMB Inter Auto SRL din 1993 până în 2000, iar apoi, până pe 29 iulie 2014, administrator.

Ioan Rus, RMB, Autosincron şi Ţiriac

De altfel, ieşirea lui Ioan Rus din RMB avea loc de abia la finele lui iulie. Iniţial, aşa cum se stipulează în Monitorul Oficial 1409 din 5 Martie 2014, Intrarea 62/3.447.124, cei şase asociaţi de la Autosincron SRL (Alexandru Irimie, Grigore Băciuţ, Dumitru Matiş, Bogdan Ioan Ionuţ şi Adrian Ioan) şi-au cesionat părţile sociale către ministrul Ioan Rus, acesta din urmă devenind unic asociat la Autosincron. Apoi, terenul fiind pregătit, la 20 iunie 2014 se realizează cesiunea efectivă de părţi sociale dintre Autonsincron deţinută integral de Ioan Rus şi Vitexa Holding a lui Ion Ţiriac. Potrivit datelor din Monitorul Oficial 4286 din 29 Iulie 2014, Intrarea 61/3.633.161, Autosincron cesionează 258 părţi sociale, reprezentând 15% din capitalul social, având o valoare nominală de 10 lei/parte socială şi o valoare nominală totală de 2.580 lei, către VITEXA HOLDINGS LIMITED. Preţul total al cesiunii era de 2.000.000 euro, preţ care urma să fie ajustat în viitor potrivit acordului ce urma să intervină între părţi. Astfel, capitalul social al RMB INTER AUTO – S.R.L. era deţinut astfel: AUTOSINCRON – S.R.L. 516 părţi sociale, reprezentând 30% din capitalul social, avâd o valoare nominală de 10 lei/parte socială şi o valoare totală 5.160 lei; iar VITEXA HOLDINGS LIMITED 1204 părţi sociale, reprezentând 70 % din capitalul social, având o valoare nominală de 10 lei/parte socială şi o valoare totală 12.040 lei. Ulterior acestei date, normal, aşa cum specifică şi Monitorul Oficial 4288 din 29 Iulie 2014, Intrarea 71/3.633.160, cei doi acţionari ai S.C. RMB INTER AUTO – S.R.L., adică S.C. AUTOSINCRON – S.R.L. şi VITEXA HOLDINGS LIMITED persoană juridică de naţionalitate cipriotă, cu sediul în Cipru Nicosia, cei doi reprezentând 100% capitalul social, decid revocarea lui RUS IOAN din funcţia de administrator unic al societăţii RMB INTER AUTO – S.R.L. şi numirea în funcţia de administrator al S.C. RMB INTER AUTO – S.R.L. a lui IVAN ADRIAN IOAN.

Şi accesând Arhiva Electronică de Garanţii Reale Mobiliare (avizul AEGRM 00030789142700-YBI de la 27 iunie 2014,), punctăm faptul că pachetul de 15% era de fapt parte dintr-o garanţie mai mare, de 45%, parte a unui contract de ipotecă imobiliară a debitorului Autosincron către creditorul Vitexa, garanţie reală mobiliară constituită pentru garantarea îndeplinirii în întregime a obligaţiilor asumate în urma unei promisiuni de vânzare-cumpărare din 2009!

Aşadar a fost mai degrabă o recuperare creanţă decât o vânzare sau cesiune.

Circuitul banilor

Revenind la Călin Mitică, iată cum Ministerul Transporturilor arunca licitaţiile unde trebuia, adică în curtea Remarul 16 Februarie, doar că firma lui Mitică nu era în stare să execute lucrările. Aşa că le dădea mai departe, la firme precum RMB Interauto, cea păstorită de Ioan Rus. Apoi, Mitică Călin alături de însăşi angajaţi din Minister şantaja şi ameninţa prin Minister pentru a-şi primi banii pe care trebuia să îi dea mai departe tocmai şi la firma lui Ioan Rus. Un Ioan Rus care tocmai în aceea perioadă devenea ministru al Transporturilor şi care, exact în perioada în care Călin Mitică şi Dumitru Bărbăcuţi i-au determinat pe Mircea Arnăutu şi Marian Panaite să îşi îndeplinească în mod defectuos atribuţiile de serviciu, cauzând prin aceasta o vătămare a drepturilor şi intereselor legitime ale SNTFC CFR Călători SA, era taman ministrul Transporturilor.