Metroul de la Cluj, o iluzie frumoasa cu iz electoral ?

„Proiectul introducerii metroului în zona metropolitană Cluj, Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu, care are ca scop descongestionarea traficului în Cluj-Napoca, zona metropolitană și care poate crea premisele unei dezvoltări sănătoase a infrastructurii Clujului, pentru următoarele două-trei generații, este blocat de poveștile primarului Emil Boc. În ultimele 13-14 luni, de când a anunțat că sprijină introducerea metroului în Cluj, i-am solicitat primarului Boc să ia în serios proiectul. – Horia Nasra

 

 

Declarațiile și acțiunile sale nu dovedesc asta! În primul rând, a realizat voit sau nu, o confuzie generală între proiectele `metrou` și `tren metropolitan`, ba unind cele două proiecte, ba prezentându-le sumar separat, în condițiile în care proiectul trenului metropolitan este deja în lucru, de exemplu stațiile Baciu și Tetarom 1 (zona Hoia) fiind deja incluse în proiectul „Electrificarea și reabilitarea liniei CF Cluj – Oradea – Episcopia Bihor”, care se află în etapa de actualizare a studiului de fezabilitate, etapă premergătoare lansării procedurii de licitație pentru proiectare și execuție lucrări.

Prin urmare, cei din primăria municipiului Cluj-Napoca încearcă un proiect struțo-cămilă metrou-tren metropolitan, folosindu-se practic de un proiect al CNCF CFR SA: „Electrificarea și reabilitarea liniei CF Cluj – Oradea – Episcopia Bihor”.

Prin urmare, sper ca studiul de prefezabilitate să nu fie un alt glonț orb, având în vedere că primăria și Boc sunt campionii studiilor de fezabilitate neconcretizate și să urmeze pașii pe care i-am solicitat în urmă cu un an organizarea unei „comisii speciale pentru proiectul introducerii metroului în Cluj” pentru a colecta informaţii şi pentru a cunoaşte experienţa altor proiecte similare – Metro de Bilbao, Metropolitana di Brescia, Metropolitana di Catania, Métro de Lausanne, Métro de Lille şi Métro de Rennes, apoi organizarea unor dezbateri care să clarifice posibilele puncte gri ale proiectului şi care să înlesnească accesul reprezentanţilor administraţiei locale şi a cetăţenilor la informaţia specifică și nu în ultimul rând împlicarea universităților clujene în acest proiect, având în vedere expertiza cercetătorilor și a profesorilor clujeni din domenii conexe proiectului”, a declarat deputatul Horia Nasra, președintele PSD Cluj.

Metrou și tren metropolitan la Cluj

Primăria Cluj-Napoca a lansat, în aprilie 2019, licitaţia publică pentru studiul de prefezabilitate a metroului și studiul de fezabilitate pentru trenul metropolitan, asta după ce primarii din Cluj-Napoca, Gilău, Florești, Baciu, Apahida, Jucu și Bonțida au semnat acordul de asociere privind realizarea în parteneriat a studiilor de prefezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului și evaluarea strategică adecvată pentru cele două proiecte. Valoarea estimată totală a serviciilor este de 46,4 milioane de lei, adică 9,75 milioane de euro.

Pare tot mai evident că primarul Emil Boc a promis metroul numai pentru a se asigura că adversarii de la viitoarele alegeri nu îl vor acuza că a stat cu mâinile în sân și nu a făcut ceva în acest sens. Acum se face ceva pentru realizarea unui studiu de prefezabilitate, adică o variantă minimală care să arate un posibil traseu și un potențial preț, iar primarul Emil Boc va putea să mai prelungească controversele până după 2020, când fie proiectul va fi îngropat, fie iluzia va fi prelungită prin noi promisiuni.

Bucureștiul, un oraș de peste 2 milioane de locuitori, primește 500 milioane de euro pentru 6 km de linie de metrou și e greu de crezut că municipiul Cluj-Napoca, un oraș cu numai 350 de mii de oameni, va primi pentru o linie de minim 15 km (Polus – Aeroport) de trei ori mai mulți bani de la Comisia Europeană (1,8 miliarde de euro).

”Totul e după tehnologiile viitorului. Metroul nu îl facem după tehnologia de azi, ci după tehnologia care anticipăm că va fi uzuală peste 20 – 30 de ani, cu levitație magnetică, cu baterii electrice, fără acest sistem de bilete, ci pe sistem de ticketing / telefon (folosit de circa 10 ani în toată lumea), care să țină cont de tehnologia ce se preconizează a fi în materie de metrou. Facem aceste lucruri, gândindu-ne la viitorul Clujului. Muncim la un tren urban, dar totul este de viitor. Nicăieri nu s-au făcut peste noapte. Cer timp, dar important este să fim pe direcția bună”, spunea primarul Emil Boc.

Această investiție, estimată în acest moment, se ridică undeva la un miliard de euro, un miliard și o sută de milioane de euro, este o valoare estimată pentru metrou și tren metropolitan. Pentru trenul metropolitan estimarea noastră este 75 de milioane de euro, iar pentru metrou un miliard de euro. Dacă discutăm de zona de suprafață, acest metrou este de 100 de milioane de euro pe kilometru. În condiția în care el se face mixt, și de suprafață și subteran, atunci discutăm de 50 de milioane de euro. Acestea sunt estimări. Nu știm dacă din cei 16 kilometri jumătate vor fi suprateran sau subteran. Acest proiect nu poate fi făcut din bugetele locale. Ne gândim la sumele pe care le putem accesa din fondurile europene. În Cluj discutăm despre niște costuri fantastice. La Podul Ira va fi un nod intermodal, cel care se coboară din metrou poate să ia trenul până la aeroport. Zonele cele mai aglomerate sunt Mănăștur, Mărăști. Zona Someșeni nu este aglomerată, suprapopulată. Face față transportul public în comun”, a declarat Tarcea la o emisiune TV.



Leave a Comment