Fany te duce la…Polus! RATUC nu şi-a dorit traseul Cluj –Polus

Curios lucru, RATUC a renunţat de bunăvoie la toate traseele judeţene din Cluj. RATUC (Compania de Transport Public Cluj) a pierdut şi traseul intrajudeţean Cluj-Polus (Polus se află pe raza localităţii Floreşti) în cadrul licitaţiei de acum o săptămână. În 2007 RATUC avea 15 trasee judeţene, o mare parte fiind în Zona Metropolitană. Apoi, în 2008 RATUC a pierdut traseele Floreşti, Apahida şi Chinteni, întrucât s-a prezentat cu autobuze vechi. A rămas cu traseul de Baciu şi Polus, pe care, iată, l-a pierdut acum.  În 2013 RATUC mai are atât pe Zona Metropolitană cât şi pe judeţul Cluj doar traseele de Feleacu, Vâlcele şi Gheorgheni, obţinute însă direct şi nu prin licitaţie.ratuc2

În cadrul licitaţiei traseelor judeţene de transport persoane din decmbrie 2013, pentru perioada 1 ianuarie 2014 – 2019, RATUC nu a depus absolut nici o ofertă. Astfel, după ce în 2008 RATUC a pierdut traseele Floreşti, Apahida şi Chinteni, întrucât s-a prezentat cu autobuze vechi şi a avut concurenţă, iar traseele Baciu şi Luna de Sus şi le-a adjudecat fiind unic ofertant, la  licitaţia din decembrie 2013, RATUC a pierdut şi traseul Baciu (la traseul Luna de SUS, RATUC a renunţat în 2008) deşi, având vechime pe acel traseu, avea şanse reale de a-şi adjudeca traseul, beneficiind de un punctaj crescut. În aceste condiţii rămâne deschisă întrebarea cum îşi doreşte RATUC transportul din Zona Metropolitană, din moment ce la licitaţie nu a participat. Explicaţia potrivit căreia RATUC nu era încă societate pe acţiuni la momentul licitaţiei este una, onor domnule director Neag, pentru cei ce cred că porcii zboară. RATUC nu avea nevoie să fie societate p acţiuni pentru aparticipa la licitaţie. Aşa cum a făcut-o în 2008, RATUC putea participa şi în 2013 ca regie autonomă. Cum de altfel a făcut-o în 2013 licitaţia fiind dschisă pentru firme tip SRL, SA sau regii autonome! Că RATUC nu putea PRELUA transportul pe Zona Metropolitană decât ca şi SA este cu totul altceva! Şi apropos de “a prelua”, rămâne deschisă întrebarea de ce RATUC doreşte mreu să PREIA ceva ce ste scos la licitaţie?! De ce nu a licita, ci a PRELUA?! De ce preluare şi nu concurenţă?!

Revenind la traseul de Baci, fostul 31B al RATUC, ar fi de spus că acesta va avea acelaşi traseu, orarul urmând să fie stabilit în în jur de 29 decembrie.

În ceea ce priveşte traseul Cluj – Polus (care, reamintim, nu se află pe raza localităţii Cluj Napoca, ci Floreşti!) acesta afost un traseu LIBER. Adică fără punctaj pentru vechime. Singurele criterii erau Vechime parc, Tip deţinere, Grad confort,  Aer conditionat, Insolventa.  Apractic, RATUC putea participa şi câştiga cu un autobuz decent spre “ultima generaţie”. Nu a făcut-o, iar traseul a fost adjudecat de Fany, care va opera pe relaţia Polus-Bucium (capăt zona Complex Sirena/Clăbucet).

Contactat telefonic, directorul Compania de Transport Public Cluj – Napoca S.A., Liviu Neag a declarat. “Aveţi parţial dreptate cu tot ceea ce spuneţi. Noi ne dorim transportul din Zona Metropolitană. Vrem să îl preluăm. Este dorinţa noastră şi a primarilor din Zona Metropolitană şi a locuitorilor de acolo. Deocamdată, vom asigura transportul în ZMC, în Feleacu, Vâlcele și Gheorgheni. Compania de Transport Public Cluj-Napoca va asigura transportul în Gheorgheni cu un autobuz iar în Feleacu și Vâlcele transportul se va face cu un microbuz”, a explicat Neag. Totuşi, nu înţelegem de ce acum, când a avut ocazia să preia transportul din ZMC prin licitaţie, RATUC nici măcar nu a încercat şi, mai mult, chiar a pierdut ultimul traseu deţinut, cel de Baciu !? Preluarea transportului în ZMC este greu, poate chiar imposibil de realizat în condiţiile actuale de licitaţie naţională, mai ales că forul judeţean a aprobat în toamna lui 2012 traseele din ZMC ca participante la licitaţie.

Telenovela Zona Metropolitană – “RATUC SA” – uite trasee, nu e licitaţie

–         Licitaţia pentru atribuirea traseelor de transport public judeţean este o licitaţie naţională. Ea nu e organizată de primării sau de consilii judeţene. Este o licitaţie naţională (SC X SRL din Galaţi poate licita un traseu din Bihor) electronică, pe bază de punctaj.

–         Licitaţia trebuia să aibă loc la începutul acestui an dar a fost amânată din cauza unui proces la Curtea de Apel Piteşti. Aşa că s-a decis prelungirea licenţelor de transport pe actualele trasee până la 31.12.2013

–         Consiliul Judeţean Cluj a stabilit la finele lui 2012 prin HCJ 328/2012 traseele ce urmează a fi scoase la licitaţie. Apoi, prin HCJ 328/2013 modifică decizia anterioară şi elimină de la licitaţie traseele din ZMC. Între timp se conturează Asociaţia de Transport Metropolitan iar RATUC se pregăteşte să devină SA, lucru absolut necesar pentru a putea prelua traseele din ZMC. Numai că toate traseele din ZMC fuseseră deja aprobate de Consiliul Judeţean, care apoi a dat HCJ 328/2013, cel modificator, în mare grabă!

–         Cinci operatori de transport contestă HCJ 328/2013 în instanţă

–         Tribunalul Cluj decide să SUSPENDE HCJ 328/2013 până la judecata pe fond şi o sentinţă definitivă

–         Consiliul Judeţean, din nou în grabă, repune traseele din ZMC la licitaţie

–         RATUC nu participă la licitaţie, traseele din ZMC sunt câştigate de varii operatori

–         RATUC poate efectua transportul pe Feleacu, Vâlcele și Gheorgheni, întrucât acestea, neinteresante, au fost retrase de la licitaţie printr-o altă decizie a CJ care nu a fost atacată de transportatori.

–         Dacă transportatorii obţin o sentinţă favorabilă în proces (lucru probabil având în vedere uşurinţa cu care HCJ 328/2013 a fost suspendată) lucrurile sunt clare. Dacă însă Consiliul Judeţean Cluj obţine câştig de cauză, din nou, situaţia e hilară. Pe de-o parte avem o sentinţă ce trebuie pusă în aplicare, pe de altă parte avem o licitaţie just adjudecată şi o licenţă valabilă şi just obţinută. O situaţie care va face deliciul avocaţilor, nefiind excluse chiar imputarea de daune.