Fany face abonamente dupa starea vremii in Floresti

100_0891Afişarea unui orar de funcţionare este în primul rând o dovadă de respect faţă de consumator. Legislatia defineste  drept practică abuzivă conf.ART. 9 din OG 21 care specifică faptul că „In relatiile cu consumatorii, agentii economici au obligatia de a se comporta in mod corect si de a nu folosi practici comerciale abuzive.”

In biroul amenajat in pripa, deslusesti niste birouri. Frumoase, altfel. Si niste stickere lipite pe usa principala. Stickerele indica faptul ca acolo se fac abonamente Fany. Te gandesti cat respect pentru locuitorii din Floresti, dupa ce au primit un sut in dos si au iesit pe usa din spate din Primaria Floresti. Firma de langa Fany este o ghereta, in care se vind bauturi si gasesti si jocuri mecanice. Observ cu surprindere orarul afisat pe usa. Deasemenea, cand cumperi ceva, ti se da bon fiscal. In biroul Fany, nu tu casa de marcat, iar pe usa nici un orar afisat. Un batran hatru care bea un det de palinca in birtul de langa, imi spune ca celor de la Fany le e frica sa nu le fure cineva orarul. Vanzatoarea de la birtul alaturat imi spune ca abonamentele se fac numai la sfarsitul lunii. Ma minunez si privesc si eu ca boul la poarta noua : oare de ce exista legi in Romania ?

Ma scap si spun cu voce tare in birt intrebarea. Acelasi batran imi raspunde :

-Fiule, mai ploua afara ?

-Da.

-Pai atunci nu poti sa-ti faci abonament.

– De ce ?

– Pai astia fac abonamente numai in functie de starea vremii…

Ies razand, promitandu-mi in gand sa mai intru in birtul cu pricina. Lasand gluma deoparte, legislatia in materie e foarte clara :

OBLIGATIILE PRINCIPALE ALE COMERCIANTILOR IN RAPORT CU CONSUMATORII

 

1. Obligativitatea vanzatorului de a asigura ca marfurile sunt sigure si conforme calitativ (obligativitatea efectuarii receptiei calitative a marfurilor).

2. Obligatia de a emite bon fiscal.

3. Obligatia privind afisarea si respectarea orarului de functionare.

4. Obligativitatea indicarii preturilor si tarifelor si modalitatile de indicare ale acestora.

Potrivit H.G. nr. 947/2000, pretul unui produs implica existenta a doua componente:

– pretul de vanzare reprezinta pretul final pentru o cantitate determinata de produs, in acesta fiind inclus si T.V.A.-ul aferent, precum si orice fel de taxa suplimentara.

– pretul pe unitatea de masura reprezinta pretul (in care se include si T.V.A.-ul eventualele taxe suplimentare) valabil pentru 1 kg, 1 m, 1 l, 1 mp, 1 mc, 1 buc. Sau alta unitate de masura.

5. Obligatia vanzarii produselor si prestarii serviciilor numai in spatii autorizate.

Spatiul autorizat este spatiul care indeplineste toate conditiile legale cerute pentru o anumita activitate si pentru care s-au obtinut toate avizele si autorizatiile prevazute de lege pentru acea activitate.

6. Obligatia folosirii in comert a mijloacelor de masura si control, verificate metrologic.

7. Obligatia tinerii registrului unic de control.

Deasemenea diverse hotarari de consiliu local la nivelul municipiului Cluj-Napoca prevad diverse sanctiuni pentru situatii in care legea nu este respectata :

Retinand prevederile art. 2 alin. 2 din Ordonanta nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare, ale Legii nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite, republicata, ale Ordonantei nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, aprobata prin Legea nr. 650/2002, ale Legii nr. 196/2003 privind prevenirea si combaterea pornografiei, modificata prin Legea nr. 496/2004, ale Legii nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, ale Ordonantei de Urgenta nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata cu modificarile ulterioare, ale Hotararii nr. 333/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei nr. 99/2000, ale Hotararii nr. 128/1994 privind unele masuri pentru asigurarea conditiilor de dezvoltare fizica si morala a elevilor si studentilor si ale Hotararii nr. 661/2001 privind procedura de eliberare a certificatului de producator;

Vazand avizul comisiei de specialitate;

Potrivit dispozitiilor art. 36, 39 alin. 1 si 45 din Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,

 

H O T A R A S T E:

 

Art.1. Se aproba sanctiuni pentru activitatile desfasurate in spatii comerciale inchise, care constituie contraventie, dupa cum urmeaza:

1. efectuarea de acte sau fapte de comert de natura celor prevazute de Codul comercial, fara indeplinirea procedurilor legale de autorizare, functionarea fara detinerea la punctul de lucru a registrului unic de control, a certificatului constatator emis de Oficiul Registrului Comertului, a avizelor, aprobarilor si autorizatiilor prevazute de lege se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei, la 1.000 lei;

2. nedetinerea la punctul de lucru a documentelor mentionate la punctul 1 sau refuzul de a le prezenta organelor de control se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei, la 1.000 lei;

3. refuzul de a permite efectuarea controlului se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei, la 2.000 lei;

4. lipsa buletinelor de verificare metrologica pentru cantare, aparate de taxat sau orice altfel de dispozitive de masurare se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei, la 1.000 lei;

5. neafisarea orarului de functionare aprobat in mod vizibil din exterior si nerespectarea acestuia se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei, la 1.000 lei;

6. Cu indeplinirea prevederilor hotararii se incredinteaza Directia Politia comunitara, Directia patrimoniul municipiului si evidenta proprietatii, Directia tehnica si Directia economica.

 La Floresti e chiar o alta tara ?

Sau Fany este mai presus de lege ?

Amenzi de peste 2 milioane de lei pentru munca la negru

Inspecţia Muncii a aplicat amenzi în valoare de 2.361.000 de lei şi a depistat 490...

Închide