Clientelismul in presa afecteaza lupta anticoruptie!!! Europenii dau de pamant cu presa din Romania

godfather-Copy

“Presa neprofesionista e cel mai usor de cumparat”
Asa spune un studiu european. Si are mare dreptate. Afirmatia a fost facuta, la o conferita unde s-a prezentat un raport despre “Clientelismul in Mass-media”. Raportul prezinta rezultatele unui studiu efectuat in 5 tari din sud-estul Europei, cu titlul “Indexul clientelismului in media. Masurarea realitatilor”. Studiul care a inclus, printe alte tari, si Romania arata ca lipsa de profesionalism este singurul ingredient pe care-l au in comun structurile media care se coboara la astfel de practici nocive.

Libertatea de exprimare inseamna si responsabilitatea asupra opiniilor exprimate
Articolul 11 din Carta Europeana a Drepturilor si Libertatilor statueaza clar ca libertatea de expresie si pluralismul de opinii sunt valori fundamentale ale societatii europene moderne si ar trebui sa de poata desfasura fara interferente.
Din pacate, realitatile din teren releva altceva. Si anume practicarea pe scara larga a quid pro quo-ului de tip clientelar. Libertatea de opini este traficata fara jena, pe scara larga, pentru avantaje si interese personale, materiale si politice.
Studiul, prezentat luni la Bruxelles, s-a derulat pe o durata de 4 ani si a colectat date relevante pentru analiza clientelismului si politizarii mass-media in Croatia, Serbia, Macedonia, Romania si Bosnia. Cercetarea s-a concentrat pe colectarea si analiza datelor referitoare la incadrarea in standardele deontologiei profesionale si a nivelului de responsabilizare a presei din cele 5 tari.

Romania, din nou la coada clasamentului
Chiar daca Romania a aderat la UE inca din 2007 si Croatia in 2013, totusi, in materie de practici clientelare in presa, cele doua tari se claseaza in urma statelor candidate, asta pentru ca, spune studiul, nu exista la nivel european o supraveghere adecvata a practicilor nocive din mass-media, supraveghere care este instituita pentru tarile candidate.

UE are nevoie de o “politie a presei”
Analizand rezultatele studiului, Karl Giacinti, Program Manager Media si Societatea Civila la Comisia Europeana a afirmat ca, la nivelul Comisiei Europene se are in vedere introducerea unui mecanism european de supraveghere a deontologiei profesionale in mass-media. El a mai adaugat ca introducerea unui astfel de mecanism ar permite urmarirea mai coerenta atat a libertatii de exprimare dar si a transparentei, acuratetii si modului de transmitere a informatiei catre public in statele membre. Cu alte cuvinte, UE are in vedere crearea unei structuri care sa monitorizeze atat modul in care statele membre faciliteaza libertatea de exprimare dar si modul in care media face uz in mod responsabil de aceasta libertate fara sa o vanda diverselor cercuri de interese. Fie ele politice sau economice.

Antena 3 – nu va mai plangeti la “tanti Europa” ca va inchide cineva gura. Se stie cate parale faceti!!
In ceea ce priveste Romania, studiul arata ca, in ciuda unor progrese inregistrate in perioada de aderare la UE, Romania inca nu a fost in stare sa creeze un cadru legal si institutional adecvat care, pe langa protejarea libertatii de exprimare, sa protejeze si publicul de abuzul de exprimare obligand presa sa prezinte date si informatii reale si de calitate. Lipsa acestui cadru institutional pune in pericol insasi valorile europene deoarece o presa clientelara si lipsita de profesionalism genereaza si perpetueaza corputie la nivelul intregii societati prin influentarea autoritatilor in a adopta legi care sa serveasca unor anumite grupuri de interese private si nu va actiona niciodata in interesul cetateanului ci doar se va folosi de acesta manipulandu-l in scopuri contrare intereselor legitime ale societatii. Deasemena, o presa clientelara va crea totdeauna un mediu neadecvat pentru jurnalisti profesionist deoarece va pune presiune pe acestia, obligandu-i fie sa isi reprime propriile convingeri si opinii si sa prezinte punctele de vedere impuse de patronat fie sa plece, gasindu-se astfel in imposibilitatea de a-si exercita profesia.

Media din Romania e infestata de habarnism!!
Studiul arata ca, din nfericire, piata media din Romania are probleme serioase. Calitatea jurnalismului este foarte scazuta atat in organizatiile media sustinute de stat cat si in cele private. Din cauza continutului calitativ dezastruos, audienta scade, ceea ce duce si la scaderea profitabilitatii. ACESTA ESTE MOTIVUL PENTRU CARE TELEVIZIUNEA PUBLICA ESTE IN FALIMENT – spune in clar studiul european!!!
In ceea ce priveste trusturile private, ele au alocate bugete reduse si serviciul de verificare a stirilor este virtualmente INEXISTENT, ceea ce conduce la mediatizarea de stiri false care distorsioneaza realitatea.

Habarnismul clientelar pune in pericol democratia
“Situatia este atat de proasta incat ‘democratia’ a devenit doar o unealta pentru formalizarea puterii celor care sunt in pozitii de putere” In acelasi context, Munir Podumlajak – director al Media Circle Project spune: “Nu mai exista nici democratie, nici posibilitatea reala ca cetatenii sa influenteze procesul de luare a deciziilor in stat. Societatea ajunge sa se defineasca in raport cu relatii invizibile intre cercuri de interese obscure ceea ce creaza sentimente profunde de frustrare in randul cetatenilor care vad aceste practici drept cauze ale coruptiei. Cel mai scandalos este ca aceste practici clienteliste din media sunt formalizate si uneori promomovate ca bune practici”

Clientelismul in media pune in pericol lupta anti-coruptie
Clientelismul a devenit in media de azi o practica generalizata nu doar in randul statelor candidate dar si intre statele memmbre UE. Lipsa atentiei si a abordarii unitare la nivel european fata de practicile perverse raspandite in piata media afecteaza negativ lupta impotriva coruptiei si creste gradul de frustrate al cetatenilor europeni, concluzioneaza studiul

Follow me!

Subscribe To Our Newsletter

Modificari substantiale la indemnizatia de crestere a copiilor

Comisia de munca din Camera Deputatilor a adoptat mai multe modificari substantiale la legislatia privind...

Închide