Autostrada Transilvania, această fată morgana a ultimilor zece ani!

Va redăm mai jos, integral, declarația de presă a doamnei Aurelia Cristea, deputat în circumscripţia electorală nr.13 CLUJ, colegiul uninominal nr.3, referitoare la proiectul autostrăzii Transilvania:

,,De peste zece ani de când a fost lansat proiectul, Autostrada Transilvania a devenit mai mult un subiect de dezbatere publică și politică. Scopul inițial, acela de a construi o arteră care să ne deschidă și mai larg poarta spre Europa a fost dat uitării. Consider că este și de datoria mea ca ardelean, ca social-democrată și ca susținătoare a cabinetului Ponta să mă preocup de finalizarea acestui obiectiv strategic pentru România, prin găsirea de surse alternative de finanțare, altele decât exclusiv din bugetul de stat.

Finalizarea lucrărilor la Autostrada Transilvania este absolut necesară! Aveți idee de exemplu cât de mulți investitori au fugit pur și simplu de noi atunci când și-au dat seama de costurile de transport către țara de origine al produselor pe care ar fi vrut să le fabrice la noi? Am asistat personal la discuții de acest gen și mi-am promis că nu voi rămâne pasivă la pierderea atâtor oportunități de dezvoltare din cauza jocurilor politice și a incompetenței!

În cei nouă ani de eterne bâlbâieli politice și de incapacități decizionale, statul român a plătit peste 1 miliard de euro pentru 52 de kilometri de autostradă, deși la semnarea contractului costul era de 2,2 miliarde de euro pentru 415 kilometri!

Autostrada Transilvania ar determina nu doar fluidizarea traficului rutier în Ardeal, ci și crearea de noi oportunități de dezvoltare regională și comunitară. Din păcate, la ora actuală, autostrada servește doar ca centură ocolitoare a unor orașe!

Guvernarea PDL a abandonat orice alternativă de finanțare privată, adoptând o atitudine obtuză, îndepărtată de realitățile cotidiene. Asta deşi declarativ, membrii săi se considerau susţinători ai liberalismului economic. Din păcate, parteneriatul public-privat sau concesionarea nu au fost luate în calcul de Emil Boc, Radu Berceanu, Anca Boagiu și nici de patronul afacerilor oneroase ale PDL, dl. Traian Băsescu.

În ciuda previziunilor economice sumbre, fostul premier a trântit ușa parteneriatului public-privat. Alungarea grupurilor Colas sau Vinci sunt exemple elocvente. Desgur, a fost mai ușor să susțină campaniile electorale din marile proiecte de investiții finanțate din bugetul de stat şi deturnate de „băieţii deştepţi”, decât să fi realizat aceste proiecte din fonduri europene, care presupuneau un control strict al cheltuielilor. Deşi a fost primar al Clujului, domnul Boc s-a dovedit dezinteresat de acest proiect atât de important pentru oraş!

Sigur că asftel de abordări politice au ridicat semne de întrebare despre predictibilitatea și stabilitatea noastră ca parteneri de afaceri în rândurile cercurilor europene de decizie. S-a început deja recredibilizarea României pe plan extern, dar va fi un proces de durată.

Sigur că nepăsarea guvernelor PDL a plasat România extra muros față de Europa, lăsându-ne rupți de arterele principale ale vecinilor occidentali; sigur că acest bilanț sumbru nu-i oprește pe colegii democrat-liberali să se exonereze de culpabilitate și chiar să ne acuze că abandonăm obiectivul demult ignorat de dumnealor, extrem de important pentru regiune, dar repetent în agenda guvernărilor 2008-2012. Ne-am trezit în postura unui orfan uitat la porțile Europei!

Este adevărat! Astăzi trebuie ne asumăm să creștem acest orfan! Însă oare cu câtă legitimitate și demnitate mai pot emite judecăți de valoare şi de moralitate cei ce au permis cu bună știință să ajungem în ipostaza aceasta?

Concesionarea unei părți din Autostrada Transilvania sau realizarea acesteia în parteneriat public-privat sunt soluțiile potrivite în acest moment pentru continuarea lucrărilor. Cele 188 de milioane de lei bugetate reprezintă un ajutor necesar acordat unei autostrăzi care ne leagă de Europa. Este important să înțelegem și să transmitem corect românilor mesajul că Autostrada Transilvania nu poate fi finanțată doar de la bugetul de stat!

Autostrada Transilvania nu este doar un obiectiv regional, ci unul național, legând granița de vest cu Bucureștiul! Este evident că fiecare parlamentar își dorește cât mai multe resurse financiare pentru regiunea sa, însă este foarte important de explicat și de precizat că acest proiect nu este destinat exclusiv unei regiuni istorice.

Marile proiecte de investiții trebuie calculate armonios pentru dezvoltarea întregii țării și nu pentru favorizarea unei regiuni sau defavorizarea alteia, iar oprirea lucrărilor la A3 va afecta întreaga țară!

În acest sens consider că finalizarea Autostrăzii Transilvania nu reprezintă sfârșitul unui obiectiv vital pentru România, ci doar începutul unei deschideri economice, sociale și culturale către partenerii din Uniunea Europeană.

Finalizându-ne drumurile către Europa, vom reuși mai ușor să ne cunoaștem între noi, să fim vizitați și apreciați la noi acasă și să devenim mai respectați ca națiune.”

Aurelia Cristea                                                                                                                                             

DEPUTAT PSD de Cluj

Nevoia de cenzură

Îndeobşte când rostim cuvântul „cenzură” ne gândim la regimurile totalitare care în dorinţa lor de...

Închide