Se cere intervenția Oficiului European de Luptă Antifraudă în problema gunoaielor la Cluj

Se cere intervenția Oficiului European de Luptă Antifraudă în problema gunoaielor la Cluj

             
              Clujul nu a fost vreodata acoperit in proportie de 100% cu contracte de salubritate. De fapt, in mediul urban e si mai mare procentul celor care nu au contracte. Avem date doar pentru 2018, dar speram sa vina curand si date mai recente, in urma solicitarii formulate pentru Supercom si Primarie.
Pana una alta, stim acum ca unul din motivele contractelor putine e si unul de acest gen, conform relatarii unui cetatean :

„la multe cladiri din zona centrala, operatorul nu da de asociatiile de proprietari sau acestea sunt <<moarte>>, pentru ca fosta conducere a murit sau plecat si nu s-au mai facut inscrieri de membri si alegeri, si ca atunci contracteaza cu unul din proprietari ca persoana fizica si fac pe el factura pt tot imobilul si ala imparte la vecini / aduna de la vecini gunoiul.”

                Si sa nu uitam ca acolo unde nu sunt contracte de salubritate, operatorul tot trebuie sa ridice gunoiul. Si teoretic, Primăria suporta aceste costuri, iar acolo unde identifica proprietari, poate institui taxe speciale.
               Ar fi interesant de aflat procentul din bugetul local care merge pe acoperit aceste contracte lipsa, cat de consecvent le aplica Primaria si daca au crescut in urma introducerii noului operator. Nu-i asa?, arată Cami Gui pe o rețea de socializare
#deșeuri #RADP #OLAF Curățenie de Paști la #CMID
Te-ai săturat de batjocura numită „management” al deșeurilor la Cluj ?
Sursa date poza: Planul Judetean de Gestionare a Deseurilor in Judetul Cluj
              Citește acest text și susține (prin comentariu „semnez”) trimiterea acestor materiale – alături de alte dovezi, la OLAF (Oficiul European de Luptă Antifraudă) pentru a cere investigarea modului în care se gestionează deșeurile la Cluj.
1. Din 2015 Regia Autonomă a Domeniului Public Cluj (RADP) și-a demonstrat constant incapacitatea de-a gestiona deșeurile municipiului Cluj-Napoca la standarde naționale și europene. Dovadă a acestei incapacității este un munte – de sute de mii de tone – de deșeuri nesortate, netratate și nereciclate, vizibil și azi pe rampa „temporară”, neconformă și toxică a RADP.
*
2. Centrul de Management Integrat al Deșeurilor Cluj (CMID), după 12 ani și 77 milioane de euro alocațe și gestionate fraudulos, este în continuare neoperațional – instalațiile proprii de tratare și sortare nefiind date în funcțiune nici azi. În continuare, ca din 2015, operațiunile de sortare și tratare „se desfășoară” la RADP – dar acum preluând deșeurile neprelucrate de la întregul județ.
*
3. De la deschiderea parțială a CMID în 2020 și până azi, RADP, în calitate de operator temporar al CMID, a reușit să „prelucreze” pentru Celula 1 al CMID, premeditat și în formă continuată, peste o sută de mii de tone de deșeuri nesortate și netratate – încălcând în mod repetat propria sa Autorizație Integrată de Mediu, legislația națională și cea europeană.
*
4. În 2022, Clujul a ajuns să fie amendat de UE cu milioane de lei pentru nerespectarea cotelor de reciclare (aproximativ 13% realizat vs. 55% asumat). Totuși, în același an RADP a reușit performanța de-a realiza un profit record de peste 40 milioane de lei.
*
5. Înregistrări video, realizate la RADP și CMID în perioada 2018-2023, publicate în social media și preluate în presă au demonstrat în repetate rânduri practicile ilegale ale RADP privind gestionarea deșeurilor la rampa temporară RADP și la CMID. În ciuda sesizărilor trimise în perioada 2019-2023 pe adresele Consiliului Județean Cluj, Primăriei Cluj-Napoca, RADP, Agenției pentru Protecția Mediului și Gărzii Naționale de Mediu, publicate în social media și preluate în presă, aceste practici ilegale au putut să continue neperturbate până azi.
*
6. În prezent, din cauza depozitării deșeurilor neconforme, Celula 1 a CMID se umple cu o viteză dublă decât cea prevăzută și asumată în contractele de finanțare – fapt confirmat inclusiv de managerul de proiect CMID. Umplerea Celulei aduce Clujului amenințarea unei noi crize a gunoaielor.
*
7. Proasta gestiune a banului public și ilegalitățile comise în realizarea CMID, proasta gestiune și ilegalitățile comise în gestiunea deșeurilor la Cluj, și faptul că acestea se desfășoară sub ochii autorităților abilitate, periclitează dreptul populației din județul Cluj la un mediu sănătos.
De aceea, solicităm investigarea celor semnalate la nivel european.
Text și video preluat de pe grupul de facebook Clujul Civic

Despre Autor