Sebastian Hotca lovește dur modelul mafiot practicat în unele cămine de vârstnici

Sebastian Hotca lovește dur modelul mafiot practicat în unele cămine de vârstnici

Inspectorii ANPC au dispus oprirea temporară a prestării serviciilor în 76 de unităţi, în urma a 605 controale făcute în centre de îngrijire a vârstnicilor din întreaga ţară. Mucegai în spaţii de cazare, mobilier deteriorat, supraaglomerare sau medicamente expirate, sunt o parte dintre nereguli.

Au fost făcute 605 acţiuni de control, în urma cărora, pentru neregulile descoperite, au fost date 459 de amenzi contravenţionale, în valoare de peste 3,6 milioane de lei şi 433 de avertismente.

S-a dipus oprirea definitivă de la utilizare a produselor neconforme, în valoare de peste 90.000 lei, şi oprirea temporară a prestării serviciilor în 76 de unităţi.

Printre neregulile constatate se numără existenţa mucegaiului în spaţiile de cazare, folosirea mobilierului deteriorat, a unor perne vechi, uzate, pătate, fără huse de protecţie, funcţionarea în spaţii insalubre şi deteriorate, neafişarea programului de vizită, a procedurii de admitere, a tarifelor, a pliantelor informative privind activităţile derulate şi serviciile oferite sau folosirea unor medicamente cu termen de valabilitate depăşit.

Inspectorii au mai constatat supraaglomerarea spaţiilor de cazare sau cazare în spaţii improprii, utilizarea unor produse alimentare fără elemente de identificare şi caracterizare, produse desigilate păstrate la temperatura mediului ambiant, folosirea unor produse alimentare cu data durabilităţii minimale depăşită, folosirea unor vitrine frigorifice pentru depozitarea produselor şi preparatelor insalubre, cu praf în exces, rugină şi chedere cu mucegai, gheaţă în exces, lipsa unora dintre autorizaţiile de funcţionare, utilizarea unor lenjerii de pat şi saltele neconforme, neigienizate, cu pete, lipsa unor robineţi la baie sau a altor elemente din baie, existenţa unor uşi deformate, existenţa igienei precare în băi şi spaţiile de cazare.

În ceea ce privește serviciile medicale care îi sunt furnizate persoanei vârstnice, acestea intră sub incidența legislației aferente, iar persoana vârstnică va avea statutul de pacient și îi vor fi recunoscute drepturile prevăzute de L: 46/2003, și L: 95/2006.

Astfel, conform L: 46/2003, pacientul are:

dreptul la respect, fără nicio discriminare (art. 3) dreptul al informare cu privire la serviciile medicale disponibile (art. 4), identitatea furnizorului de servicii medicale și statutul său profesional [art. 5 alin. (1)], regulilor de conduită pe durata spitalizării [art. 5 alin. (2)], dreptul de a fi informat direct printre altele despre starea sa de sănătate și despre procedurile medicale inclusiv cu privire la alternativele medicale existente, a posibilității neefectuării tratamentului (art. 6 și 7) informarea se va face clar, pe înțelesul persoanei și în limba sa maternă sau pe care o cunoaște (art. 8). Pacientul are dreptul să nominalizeze altă persoană care să fie informată cu privier la starea sa de sănătate, iar comuicarea informațiilor privind starea de sănătate a pacientului către rudele prietenii acestuia se poate face doar cu acordul său (art. 10). Conform art. 11, pacientul are dreptul la o altă opinie medical și să primească la externare, el sau persoana desemnată de acesta, un rezumat scris al investigațiilor, diagnosticului, tratamentului și îngrijirilor acordate pe perioada spitalizării (art. 12).

Pacientul are în continuare dreptul de a-și exprima consimțământul la intervenții medicale ori de a-l retrage (art. 13-20) consimțământul nu este legat de capacitatea civilă a persoanei ci de posibilitatea sa de a-și manifesta voința.

24 februarie 2023,  județul Cluj

Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea Nord-Vest (CRPC RNV) Cluj a efectuat controale la două centre de îngrijire bătrâni. În urma neregulilor găsite, au fost aplicate amenzi în valoare totală de 120.000 lei.

control 1

control 2

„Pe data de 13.01.2023, Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea Nord-Vest (CRPC RNV) Cluj prin CJPC Cluj, sub coordonarea vicepreședintelui ANPC,  Sebastian Hotca, a desfășurat o acțiune de control la operatorii economici care prestează servicii de îngrijire a persoanelor vârstnice, în județul Cluj.

Au fost verificați următorii operatori economici:

–          Asociația Casa Hermina, cu puncte de lucru în localitățile Dezmir și Gilău

–          Asociația St. Johan, din Cluj-Napoca.

control 3

control 5

Acțiunile s-au derulat în cadrul campaniei Academia Comisarilor – în care sunt implicați tinerii noștri colegi – și au urmărit modul în care sunt respectate prevederile legale în domeniu.

Drept urmare, comisarii CJPC Cluj au identificat mai multe deficiențe, pentru care au aplicat  4  amenzi contravenționale în cuantum de 120.000 lei si 3 avertismente.

control 6

control 7

Totodată, au fost dispuse măsurile  complementare de

–         oprire definitivă de la comercializare a produselor alimentare neconforme in valoare de circa 3.500 de lei

–         oprire temporară a prestării serviciilor, până la remedierea deficiențelor, a celor 3 unități

Pana la remedierea abaterilor constatate în blocurile alimentare, hrana vârstnicilor va fi asigurată în regim de catering.

control 8

control 9

Neregulile înregistrate de echipele de control au fost:

1.     existența în blocul alimentar și în camere a igrasiei

2.     modificarea stării termice a produselor

3.     folosirea unor preparate fără elemente de identificare-caracterizare

4.     folosirea unor vitrine frigorifice, pentru depozitarea produselor și preparatelor, insalubre, cu praf în exces, rugină și chedere pline de mucegai

5.     utilizarea veselei din plastic si a unor ustensile de lucru cu manere de lemn sau plastic, precum și a veselei smălțuite cu ciobituri iî exces

6.     folosirea unor spații de depozitare neigienizate, cu rafturi cu rugină, improprii depozitării produselor alimentare

7.     folosirea unor spații nerenovate, insalucre, cu gresie lipsă sau spartă, cu scurgeri de canalizare defecte, cu reperații neefectuate, cu calorifere cu rugină, îmbâcsite, pline de praf și depuneri de produse

8.     folosirea unor coșuri/tomberoane pentru reziduuri fără capace, în zona de preparare

9.     utilizarea unor lenjerii de pat și saltele neconforme, neigienizate, cu pete

10. lipsa unor robineți la baie, existența unor uși deformate

11. existența unor infiltrații de apă în sala de mese

12. folosirea unor cadre de paturi cu rugină sau cu laterale de lemn cu muchii ascuțite, prezentând pericol pentru consumatori.

control 10

control 11

Comisarii CJPC Cluj vor continua actiunile de verificare a respectării drepturilor consumatorilor indiferent de serviciile de care beneficiază și, așa cum am demonstrat în diverse cazuri, indiferent de operatorul economic, vor fi luate măsuri urgente de conformare, inclusiv sancțiuni contravenționale complementare”, se arată în comunicatul CJPC Cluj.

control 12

control 13

control 14

30 martie 2023
Vor continua controalele în acest domeniu de activitate, tocmai pentru a verifica periodic modul în care este respectată legea, în centrele de îngrijire din toată țara.
Respectarea drepturilor consumatorilor, cu atât mai mult a celor în vârstă, extrem de vulnerabili, este principala obligație a operatorilor economici care aleg să desfășoare acest tip de activitate !

Despre Autor