Imaginea este totul

Auzim peste tot că imaginea este totul. Sau aproape totul. Se pare că unii care ar trebui să bage la cap acest lucru îl ignoră. Mă refer la oamenii care lucrează în cluburile de fotbal. E o chestiune care se vede tot mai des în ultima vreme. E un amatorism greu de înţeles. Între fani şi patroni se cască un hău uriaş, umplut doar de banii pe care spectatorii îi dau pe bilete, pentru a plăti salariile jucătorilor şi charterele din cantonamente. La asta se reduce, în acest moment, relaţia dintre microbişti şi cluburi. Durerea este cu atât mai mare cu cât toate grupările din fotbalul nostru prăpădit au interacţionat într-un fel sau altul cu echipe din Occident, care dau lecţii de marketing. Lecţii la care ai noştri au lipsit. Să ne uităm la doar trei chestiuni.
- Magazinele de prezentare sunt nişte dughene sau lipsesc cu desăvârşire. Exemple sunt destule. Haideţi să vedem cum se descurcă ultimele echipe din străinătate cu care au jucat „ai noştri”. La Inter, la stadionul Giuseppe Meazza este amenajat un muzeu. Există şi un magazin de suveniruri. Ca să nu mai vorbim de fan-shop-urile din oraş. La Ajax, magazinul oficial este cât un supermarket. Este o industrie care funcţionează excelent.
- Site-urile echipelor parcă sunt făcute de copii de clasa a treia. Trebuie să spunem Mulţumesc când apar câteva poze de la antrenamente sau de la meciuri. La secţiunea Video bate vântul. Exemplele pozitive de dincolo sunt la fel de multe. Dar să nu ne comparăm cu Manchester United sau Real Madrid. Avem un exemplu perfect lângă noi. Site-ul lui Şahtior Doneţk este excelent. Ştiri, fotografii, zeci de materiale video, toate pot fi văzute acolo. Nici nu-ţi mai trebuie ziare, ai pe site tot ce vrei să ştii despre echipa lui Lucescu senior.
- Interacţiunea dintre jucători şi fani este aproape inexistentă. Foarte rar se organizează sesiuni de autografe. Foarte rar apar acţiuni promoţionale. De obicei, doar de Crăciun, Paşte, 1 şi 8 martie. În rest, linişte. Mult prea multă linişte din partea unor jucători care cer doar la conferinţele de presă să fie ajutaţi de fani. Înainte să ceri, oferă. Oferă o relaţie, oferă un motiv să fii sprijinit. Oferă-le respect oamenilor care suferă pentru echipa al cărei tricou îl porţi.
Până nu se vor rezolva aceste probleme, fotbalul de la noi va rămâne în lumea a treia, indiferent de laudele şefului de la Ligă.