Ultimele 45 de zile ale guvernului Dăncilă ?

Sa incercam sa intelegem ce se intampla in plangerea penala a lui Ludovic impotriva lui Dancila-Dragnea, caci probabil vor fi asimilati la pachet.

Transmiterea de informaţii cu caracter secret, care nu sunt destinate publicităţii, infracţiune prevăzută în Codul Penal, avem o infracţiune prevăzută în legea răspunderii ministeriale şi anume faptul că doamna Dăncilă a nu a informat Preşedintele. Refuzul de a pune la dispoziţia preşedintelui informaţii, mai ales atunci când este vorba de luarea unor decizii care pot să afecteze interesele de stat constituie infracţiune. De asemenea,  prin scoaterea completă a preşedintelui din tot spaţiul procedural legat de memorandum poate să îmbrace forma unei infracţiuni care este infracţiunea definită de uzurpare de funcţie

Material si metoda :

-in Codul penal in vigoare aceste infractiuni au o noua denumire. Daca in codul penal anterior reprezentau prima grupa de infractiuni cu care incepeau reglementarile penale in partea speciala, in codul penal in vigoare acestea se regasesc in Titlul X,  expresia siguranta nationala fiind inlocuita cu securitate nationala, astfel cum este prevazuta si in Constitutia Romaniei.

in cazul infracţiunii de „Inaltă trădare”(art.398 Cod penal),subiect activ poate fi Preşedintele României sau un alt membru al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării. In acest sens, art. 398 din noul Cod penal prevede ca faptele prevăzute în art. 394-397, săvârşite de către Preşedintele României sau de către un alt membru al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, constituie infracţiunea de înaltă trădare şi se pedepsesc cu detenţiune pe viaţă sau cu închisoare de la 15 la 25 de ani şi interzicerea exercitării unor drepturi;

Tradarea prin transmitere de informatii secrete de stat este prevazuta in art.395 Cod penal si are urmatorul continut:

Transmiterea de informatii secrete de stat unei puteri sau organizatii straine ori agentilor acestora, precum si procurarea ori detinerea de documente sau date ce constituie informatii secrete de stat de catre cei care nu au calitatea de a le cunoaste, in scopul transmiterii lor unei puteri sau organizatii straine ori agentilor acestora, savarsite de un cetatean roman, se pedepseste cu inchisoare de la 10 la 20 de ani si interzicerea exercitarii unor drepturi .

Art. 406 Compromiterea unor interese de stat
Distrugerea, alterarea ori ascunderea unui document sau inscris in care sunt stabilite drepturi ale statului roman in raport cu o putere straina, daca prin aceasta sunt puse in pericol sau vatamate interesele de stat, se pedepsesc cu inchisoare de la 7 la 15 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi .

Divulgarea secretului care pericliteaza securitatea nationala(art.407)
-Divulgarea unor documente sau a unor date care constituie informatii secrete de stat, de catre cel care le cunoaste datorita atributiilor de serviciu, daca fapta pune in pericol securitatea nationala, se pedepseste cu inchisoare de la 7 la 15 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi .
-Detinerea in afara indatoririlor de serviciu a unui document ce contine informatii secrete de stat, daca fapta pune in pericol securitatea nationala, se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 10 ani.
-Daca faptele prevazute in alineatele precedente sunt savarsite de orice alta persoana, pedeapsa este inchisoarea de la unu la 5 ani.

Nedenuntarea unor infractiuni contra securitatii nationale(art.410 Cod penal)
-Fapta persoanei care, luand cunostinta despre pregatirea sau comiterea vreuneia dintre infractiunile prevazute in art. 391 – 399, art. 402 – 405, nu instiinteaza de indata autoritatile se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
-Nedenuntarea savarsita de un membru de familie, nu se pedepseste.

Art. 300

Uzurparea funcţiei

Fapta funcţionarului public care, în timpul serviciului, îndeplineşte un act ce nu intră în atribuţiile sale, dacă prin aceasta s-a produs una dintre urmările prevăzute în art. 297, se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani sau cu amendă.

a) Grupa I, care se referă la amenințările menționate în art. 3 lit. a, b, c și d din Legea nr. 51/1991 și care vizează atributele esențiale ale statului roman
b) Grupa a II-a, care conține amenințările enumerate în art. 3 lit. e din Legea nr. 51/1991, ce se referă la fapte ce au ca obiect secretul de stat.

Liviu Dragnea, a fost acuzat de divulgarea de informaţii secrete de stat, după ce a făcut publice informaţiile referitoare la Memorandumul pe tema mutării ambasadei.

Articolul 109 din Constituție, intitulat „Răspunderea membrilor Guvernului”, prevede următoarele:

(2) Numai Camera Deputaţilor, Senatul şi Preşedintele României au dreptul să ceară urmărirea penală a membrilor Guvernului pentru faptele săvârşite în exerciţiul funcţiei lor. Dacă s-a cerut urmărirea penală, Preşedintele României poate dispune suspendarea acestora din funcţie. Trimiterea în judecată a unui membru al Guvernului atrage suspendarea lui din funcţie. Competenţa de judecată aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

Legea nr. 115/1999 privind responsabilitatea ministerială detaliază în continuare procedura de urmărire penală și de judecare. În cazul în care este vorba de membri ai Guvernului care nu sunt și parlamentari, exercitarea dreptului de a cere urmărirea penală revine președintelui, dar numai la propunerea unei comisii special constituite.

În exercitarea dreptului de a cere urmărirea penală a unui membru al Guvernului, Preşedintele României, la propunerea comisiei speciale instituite pentru analiza sesizărilor cu privire la săvârşirea unei infracţiuni în exerciţiul funcţiei de către membrii Guvernului, adresează ministrului justiţiei o cerere în acest scop, pentru a proceda potrivit legii”, prevede art. 16 alin. 1 din Legea 115/1999.

Alin. 2 stabilește că „preşedintele României este sesizat pentru a cere urmărirea penală a unui membru al Guvernului de către primul-ministru (evident, nu este cazul de față – n.r.), procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau de procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie

“Dacă s-ar ajunge la suspendarea premierului, ar trebui ca Parchetul să rezolve problema în acele 45 de zile (de interimat n.r.), ori că e trimitere în judecată, ori că clasează dosarul. Dacă dosar s-ar clasa s-ar reveni la funcție”, a declarat Augustin Zegrean.

Se vorbeste ca ideea plangerii penale efectuate de Ludovic Orban impotriva lui Dancila-Dragnea, vine de fapt de la grupul care-l susține pe Iohannis pentru al doilea mandat de președinte. Informatia, data de unul din ziarele puterii, provoaca ilaritate.

Related posts

Leave a Comment