Soc : Razbunarea tigancii, Transilvania, capul de porc si Horthy

Despre ce a fost si este in sufletul romanilor din Transilvania cand se pune problema ocupatiei maghiare, nu a avut curajul sa scrie nimeni. Nicidecum sa faca un film.

Astazi, cand Ungaria incearca sa faca politica Bucurestiului cu comanda Moscovei, filmul capata conotatii speciale. Nefiind cronicar de film, voi scrie ce simt. 

Simbolistica extrem de bogata a filmului pleaca de la luna lui rapciune, dar si de la o data, 11 septembrie 1940, fatidica pentru Romania.

11 septembrie 2010, Miercurea Ciuc, Romania, 70 de ani mai tarziu, viata reala, Miercurea-Ciuc, Romania

În această zi de 11 septembrie 1940, guvernatorul Horthy Miklos, în fruntea honvezilor săi, a adus dreptatea mult aşteptată. (…) În data de 11 septembrie 2010 ne amintim cu mândrie şi dragoste ziua care a umplut de bucurie sufletul poporului nostru secui, fărâmiţat de Trianon”, se spune atât în mesajul “de mobilizare” adresat locuitorilor din Miercurea Ciuc de Szocs Csongor, şeful HVIM Ciuc şi de Toth Balint, purtătorul de cuvânt al HVIM Transilvania, cât şi în afişele reprezentându-l pe Horthy călare la intrarea în Miercurea Ciuc, ce au împânzit oraşul.

Autoritatile romane, lipsite de reactie. Ca de obicei, nimic nou in problema maghiara. Planul real.

Reactia vine neasteptat, pentru atunci si acum, prin filmul lui Adrian Munteanu, care reuseste sa genereze a 2-a calatorie in timp, dupa ce a “rezolvat” in prima parte impuscarea generalului nazist. Totodata, reuseste sa te tina cu sufletul la gura, legat de uciderea lui Horthy, fapt ce presupunem ca ar fi schimbat soarta multor romani si unguri ucisi cu bestialitate, in Transilvania romaneasca.

Vinul bun, femeile frumoase, erotismul  redus la esenta, actiunea si mesajul  subliminal transmis , intreaga regie evoca mesajul dar si personalitatea regizorului, care a lucrat cu un singur actor de profesie. 

Pentru mine ca roman, filmul a insemnat o reparatie spirituala, o abreactie eliberatoare totodata. Razbunarea tigancii, chiar daca pe moment este incompleta, raspunde tresaririi interioare a unui intreg neam la provocarile lipsite de noblete ale istoriei romanilor.

Finalul filmului, un corolar al generatiei “cu cheia de gat” , ne pregateste pentru revenirea in mijlocul junglei din viata reala, in care, dupa ce luminile din sala se aprind, tinzi sa o cauti pe tiganca, pentru a desavarsi macar la nivel virtual, vraja sa.

Related posts