Relații cu BCR și Rentalcars.com/Budget Italia/Avis Italia?! Opinie: fugiți mâncând pământul !

Trăim în UE, alături de populația altor 27 de state europene. Mult timp, pe buzele românilor era refrenul Sunt cetățean european și am drepturi… Așa o fi oare? Legislația română e musai nevoie mare a fi armonizată cu cea europeană. Norme, Directive, Reglementări. Adeseori acte care ne fac viața un coșmar, norme care ne par a fi aberante, măsuri ce pun stăvilar unor sectoare economice. Dar…ce să facem…acesta este cadrul legislativ european. OK, ne supunem lui. Dar alte state membre UE o fac? Dacă ar fi așa, toate statele UE ar avea aceeași legislație de bază, același set de norme, aceleași principii, același mers al lucrurilor. Este oare valabil acest aspect ? Funcționează aceste principii în toate domeniile? Sau noi românii avem în UE doar obligații, nu și drepturi!

Astăzi – sectorul rent a car. Un episod absolut demn de Twin Peaks, o nebuloasă incredibilă. În România, rent a car presupune semnarea unui contract, plata serviciilor, eventual o garanție și predarea mașinii, moment când se face o evaluare, un proces verbal și se trage linie. La fel, asigurările auto, presupun plata unor despăgubiri de către asigurator la momentul producerii riscului asigurat, ulterior asiguratorul recuperând de la persoana vinovată.

Asta în România. Stat UE. În Italia, alt stat UE….e altă lume.

Am stat mai mult de două ore ascultând povestea unui clujean și privind actele. Apoi, alte câteva zile citind pe site-uri oficiale de rent a car fel de fel de reguli, condiții și termeni. Povestea începe în vară, când se face o rezervare la Budget – Avis, via Rentalcars.com. Doi giganți, nu firme de apartament. Se plătește online mașina și o asigurare de accident de la Rentalcars.com. Serviciile ulterioare (șofer adițional, GPS, scaun de copil) urmează a se plăti la ghișeu, în Bari-Aeroport. Se acceptă peste tot DOAR credit card. Nu debit card, nu cash. Deh, zici că pentru a se evita spălarea de bani. Oare? Sau pentru a tunde clienții ?! Posibila rețetă, mai jos. Din start trebuie spus că Rentalcars.com sunt tare simpatici. Au tone de reguli, atenționări, Termeni și Condiții. În engleză. Varianta românească e Google Translate. Ca și cum aș scrie eu articole în finlandeză. Iar în varianta engleză simpatice tare sunt sublinierile care te informează că tot ce scrie e așa…cadrul general, fiecare furnizor având set de reguli specifice și condițiile lor. La furnizori, la fel. Cu mențiunea că fiecare filială are reguli proprii și totul diferă de la ghișeu la ghișeu. Call center-urile și ele simpatice tare. Se vorbește italiană sau o engleză demnă de un marțian și oricum, aceeași placă…Condițiile definitive și sigure sunt cele de la ghișeu.

În fine, se ajunge la celebrul ghișeu. Aceeași engleză demnă de un marțian. Nici urmă de set de Termeni și Condiții. Nici urmă de Contract. Semnezi un pliant unde ți se spun caracteristicile tehnice ale mașinii, câteva informații și grafice ale mașinii. Ți se spun niște sume care nu prea corespund cu ceea ce te așteptai, dar diferențele sunt de câțiva euro, maxim 20, și se comunică garanția care coincide cu cea anunțată de rentalcars.com  – per total câteva sute de euro. Și primești un mic bonus…un GPS gratuit, o mașină ceva mai mare la același preț, așa că uiți…Bagi cardul, tastezi PIN-ul și ia-ți adio de la toți banii de pe card. TOȚI ! Ți-ai semnat sentința! Dar nu ai înțeles încă….Și ai o clipă de nedumerire când de la bancă nu primești nici o confirmare de tranzacție, nici o parolă de securizare, nimic…dar, mirosul de vacanță învinge. Și la urma urmei care e riscul, de ce ți-ai face griji. Ai o asigurare Full Protection de la un giganrt al rent a car-ului mondial, s-a reținut o garanție, ești în UE, pentru ce să îți faci griji?! Drum Bun! Bun…mai greu, pentru că italienii sunt ași ai volanului. Nu și al condusului. Dacă ai surpriza de a găsi mașina frecată prin vreo parcare, și ai norocul de a reuși să suni la vreun număr din cele primite la ghișeu, ești liniștit că totul e OK, nu e nici o problemă…. Continui vacanța și ajungi la predare. Ridici aprig sprâncenele când vezi că la ora anunțată NIMENI de la rentacar nu e la birou. Te-nvârți, suspini, înjuri. Suni la call center, dar e prea dimineață. 7.30 ! Cum să predai mașina fără un proces verbal, un act, un ceva, o discuție…Și garanția ce se întâmplă cu ea ? (Aia va fi cea mai mică problemă!). Lași mașina în parcarea păzită și monitorizată, cu toate actele în ea și cheile în căsuța de chei de la ghișeul pustiu. Și te rogi. Dar degeaba, sentința ți-ai semnat-o când ai ales rentalcars.com, Budget-Avis și BCR.

Revii din vacanță, cu picioarele pe pământ. Deocamdată habar nu ai că acel pământ în curând își va fugi de sub picioare. Pentru moment mai simți mirosul mării în nări și pe retină ai peisajele fascinantei Puglia. Buzunarul e sărăcit, a fost scump dar a meritat să te delectezi. Deși încă habar nu ai cât de scump. Buzunarul va plânge cumplit în curând.

Într-o zi îți verifici soldul cardului de credit. Ups… Fonduri insuficiente pentru verificare sold. Halucinant. Adică nu mai ai nici un bănuț pe cont. Peisajele dispar, calcarul spălat de mări capătă contur de figuri grotești. Marea cristalină se transformă în noroi. Buzunarul nu îți mai plânge ci urlă a disperare. La fel ca fiecare celulă a ta. Disperare, mirare, stupoare….Acele sumpe peisaje devin încet dar sigur jaf la drumul mare ! Intri la bancă și afli că…..nu mai ai nici un sfanț pe contul de credit. Plafonul maxim a fost atins. Acel plafon la care tu în mod obișnuit nu ajungi decât în caz de vreo nenorocire. Ei, asta e nenorocirea! Scuturi din cap și întrebi banca cum e posibil ca al tău credit card să fie gol goluț. Trag din umeri. Ceri un extras și privești perplex. Câteva mii de lei rentalcars.com, alte mii de euro Avis. Deși tu aveai mașina de la Budget. Privești data de decontare, data plății. Este fix data predării mașinii. Întrebi banca cum a autorizat o plată fără ca tu să folosești cardul. Trage din umeri. Specialiștii vor analiza. Privești altă plată. La o zi după sosirea în Italia, plată către Rentalcars.com. Deși tu ai plătit tot către ei cu zeci de zile înainte, iar restul urma a fi plătit către Budget la ghișeu. Întrebi banca cum a autorizat o plată fără ca tu să folosești cardul. Trage din umeri. Specialiștii vor analiza…Privești mai departe extrasul. Avis și-a luat EXACT cât aveai tu în cont. EXACT! La virgulă! La bănuț ! Conștientizezi sentința semnată cînd ai introdus cardul și PIN-ul la Budget și sapi. Nebunește. Încerci a cere explicații, dar Call center-ul care funcționează 24 de ore din 24, 7 zile din 7, nu funcționează vineri seara, nici sâmbătă, nici duminică. Sapi, încerci a pricepe, dar e peste putință. Tragi aer în piept și trimiți mailuri unde cum găsești. Normal, giganții nu au adrese de mail, ci doar formulare de completat. Încerci a completa ceva la Rentalcars.com, unde tu aveai asigurarea, dar nu ai nici un document de la Budget. Te întrebi cum au făcut cei de la Budget constatare, proces verbal, deviz, reparații, factură, toate în ziua plecării, fără ca tu să fii prezent, și apoi au și golit cardul. Și totul corespunde fix cu suma cât aveai pe card….Ei bine, acum pricepeți de ce credit card ?! Rigurozitate și evitarea spălării de bani, a evaziunii ? Sau poate simplitate în a tunde…ca la zburlici.

Oricum, finalul e apoteotic…când după mailuri pe ton respectuos, vin subit acte. Întâi chitanțe..:Serios! Adică ți se spune că ai plătit ! Apoi în final vine factura ! Care e de la Budget, deși din cont banii ți-au fost luați de Avis. Cazi pe spate când vezi data facturii. A fost emisă la o zi după ce cardul a fost golit, iar suma calculată pe factură  FIX, la VIRGULĂ, LA BĂNUȚ, suma pe care o aveai disponibilă pe cont!

Așadar, să recapitulăm. În, să zicem, luna mai rezervi și PLĂTEȘTI mașina la un intermediar. Via credit card. În 10 iunie ridici mașina și bagi cardul în POS la furnizor pentru plata scaun copil și reținere garanție. DAR NU SE FACE NICI O PLATĂ! NICIUNA! În 11 iunie intermediarul își ia niște bani de pe card. Ce reprezintă? MISTER! Apoi pe 20 iunie predai mașina. ÎN ACEEAȘI ZI CARDUL ÎȚI E GOLIT DE TOȚI BANII! ULTERIOR, A DOUA ZI, SE ELIBEREAZĂ O FACTURĂ ÎN ACEST SENS.

Iar factura BUCLCUCAȘĂ ARE UN TOTAL, CULMEA, CARE CORESPUNDE EXACT, LA VIRGULĂ, CU SUMA PE CARE AI AVUT-O TU ÎN CONT ! Și factura conține taxe de aeroport, taxe asistență rutieră, taxe automobilistice, taxe reparații. Deși intermediarul se lăuda în confirmarea rezervării că aceste taxe sunt incluse în prețul plătit acestuia la rezervare. Și se mai lăuda în confirmarea rezervării că nu mai sunt alte taxe la furnizor. Și deși tu nu ai apelat la vreo asistență rutieră. Și tu aveai o asigurare Full Protection. Iar legat de reparația zgârieturii, ce deviz, ce act de constatare, ce proces verbal….În fine, ici cu plus, colo cu minus, vouchere, taxe, cifre, virgule, TVA și finalul, culmea coincidenței, e EXACT SUMA PE CARE O AVEAI PE CONT. ȘI DEBITATĂ / LUATĂ  CU O ZI ÎNAINTE ! LA VIRGULĂ ȘI LA BĂNUȚ ! PROBABIL ÎN BAZA FACTURII EMISE ÎN VIITOR! Pe principiul predai mașina, nu e nimeni nicăieri, în aceeași zi tundem cardul, a doua zi facem factură pe cât trebuie..Iar banca ……Unde sunt oare conceptele de Tranzacții securizate, anunțare deținător legat de plăți, plăți neconfirmate/neacceptate dar permise, plăți neverificate…

Absolut, probabil că nu peste tot în Italia e la fel. Probabil că nu la toate firmele de rent a car. Probabil că nu toate băncile acționează la fel. Dar, povestim noi, în România, de clauze abuzive, de tunuri, de jecmăneala clientului, de înșelarea sa, de țepe, de necesitatea unor condiții contractuale clare, de “traducerea” lor în româna uzuală, de România – statul din lumea a treia? Serios?! Aici e parfum! Vă invit în Italia, la un rent a car cu Rentalcars.com și Budget/Avis cu credit card la BCR !

Mihai Petean

Cotidianul Transilvan

Related posts