Reforma administratiei incepe de la varf, cu aparatul central al Guvernului

Sorin Chelmu, secretarul general al guvernului Ciolos, vorbește intr-un interviu acordat AGERPRES despre problemele pe care le-a identificat în momentul în care a preluat conducerea aparatului central al Guvernului și despre modul în care va fi regândită activitatea instituțiilor din subordinea Executivului.

Sorin Chelmu face referire și la faptul că, în ultimii 26 de ani, nu a fost respectată întotdeauna ”corectitudinea”, precizând însă că, în prezent, lucrurile s-au schimbat.”Nu mai trebuie să stai prin jurul Guvernului pentru a avea, eu știu, contracte sau alte lucruri cu statul. Nu, trebuie să înțelegi că acolo există o disciplină, există niște reguli, care sunt prevăzute de legislație”, afirmă secretarul general al Guvernului.

Secretarul general al Executivului a adus în discuție și subscripția publică pentru “Cumințenia pământului”, mărturisind că a făcut deja două donații în cadrul acestei campanii de achiziționare a operei lui Brâncuși de către statul român.

Activitatea întregului aparat central al Guvernului va fi regândită printr-o ordonanță de urgență, Cancelaria premierului urmând să se situeze în zona politică, iar Secretariatul General să se ocupe de toată partea administrativă, a mai declarat Sorin Chelmu, secretarul general al Executivului

Despre “buna guvernare”

“O bună guvernare înseamnă tot mai mult să te duci către societatea civilă, să vezi care sunt doleanțele ei și, din acel moment, să vezi cum poți să îmbunătățești lucrurile, astfel încât oamenii din România să o ducă mai bine. […] O bună guvernare înseamnă, în momentul când mergi pe stradă, să vezi cât mai puțini oameni cu capul plecat, să-i vezi că stau drepți, să-i vezi că se duc cu bucurie acasă, că se duc cu bucurie la serviciu, astfel încât să simți că un popor poate să își exprime identitatea.

Despre problemele din aparatul central al Guvernului

“In legatura cu agențiile din subordinea Guvernului – nimeni nu s-a interesat niciodată de modul în care ele, care sunt în subordinea Guvernului, functioneaza. Ce NU imi place este bicefalismul, faptul că ei sunt în subordinea Guvernului și în coordonarea unui ministru. Nimeni nu răspunde. Cred că asta este una dintre cele mai mari probleme pe care le avem și pe care vreau să o soluționez într-o formă în care fiecare dintre aceste multe agenții sau instituții publice în subordonare, să aibă o anumită coordonare strictă. Cineva să fie responsabil de ceea ce se întâmplă acolo. Cred că acest bicefalism a dăunat atât de mult în societatea românească, pentru că nimeni nu a fost responsabil de activitatea lor. Exact cum în legislație este acel “de regulă” pus între două virgule, în care nimeni de fapt nu mai este responsabil și nu-mi vine în cap acum decât Legea 18, în care scria “de regulă, pot fi date foștilor proprietari terenurile…”. Nici în ziua de astăzi, după 26 de ani, nu s-a terminat acea retrocedare, pentru două cuvinte puse într-o lege.”

“Va fi o ordonanță de urgență prin care vom regla aceste aspecte, urmând hotărârile de guvern sau tot ce este necesar la nivel de ordin de ministru, prin care să rezolvăm această problemă. Cred că este o chestie esențială, să așezăm lucrurile astea.”

Despre reforma administatiei publice si eficientizarea luptei anticoruptie

“Mi-am dat seama că sunt foarte multe lucruri de rezolvat, dar nu toate pot fi rezolvate peste noapte. Dacă cineva își imaginează că peste noapte poți să faci ceva, se înșală amarnic și atunci le-am luat treptat, punct cu punct, să vedem cum putem să îmbunătățim activitatea pe care o avem.”

“Eu nu sunt adeptul să spun că îți dau amendă pentru că ai făcut ceva. Nu! Prima dată trebuie să te obișnuiesc cu anumite lucruri, să-ți spun exact ce trebuie să faci. Cred că pleacă și de la educație foarte mult.”

“Trebuie să se înțeleaga că există o disciplină, există niște reguli care sunt prevăzute de legislație, pe care trebuie să le respecți. În momentul când respecți acele reguli, poți să intri în piață, să fii concurent cu oricine. Din păcate, în ultimii 26 de ani, nu întotdeauna au fost respectate aceleași lucruri, corectitudinea, lucru care se vede acum din tot ce se întâmplă în societatea românească.”

“Consider că sunt foarte multe probleme care n-au fost privite în profunzime. A fost o piramidă, care a fost construită exact invers. Deciziile au fost luate de sus și baza piramidei n-a fost extrem de solidă. Ce vrem noi să facem este ca această piramidă să aibă o bază solidă, dacă putem să punem câteva cărămizi să construim o etapă este foarte bine, astfel încât cei care vor fi factorii de decizie la un moment dat să poată să le ia corect sau să construiască în continuare.”

Despre profesionalismul in administratia publica

“Sș schimba foarte multe lucruri. Din păcate e timpul foarte scurt si nu știu dacă toate măsurile pe care le-am lua ar da roada. Și un mecanism îl formezi, acel mecanism nu poate fi perfect de la început. Drept pentru care, îți trebuie o perioadă.”

“Dacă era după mine, de mâine aș fi stabilit obiectivele, nu foarte multe, unul-două obiective pe fiecare departament în parte, le stabileam un nivel de bugetare pentru îndeplinirea obiectivelor respective, la câteva luni, șase luni să spunem, le-aș fi făcut o primă evaluare și nu mă interesa cu câți oameni își îndeplinește sau își realizează obiectivele respective. Poți s-o faci cu 7 oameni sau cu 100 de oameni, este treaba ta cum te încadrezi în buget.”

“Sigur că e foarte greu de aplicat. Sunt multe state din Europa Vestică care aplică acest principiu. Mi-aș dori, cât mai sunt prin zona asta, să văd că și în România poate fi aplicat acest principiu în care eficiența să se vadă prin obiectivele pe care le ai, nu prin numărul de atribuții pe care le ai într-o fișă a postului.”

Despre  restructurarea/ reorganizarea Secretariatului General al Guvernului

“Este o regândire a activității nu numai a SGG, a întregului aparat al Guvernului. Este Cancelaria prim-ministrului, este Secretariatul General al Guvernului, este Corpul de control al prim-ministrului, sunt mai multe instituții. Tot ce înseamnă un proces de regândire funcțională asupra modului de lucru din cadrul Guvernului României.”

“Nu (SGG nu va prelua sau va ceda o parte din atribuțiile Cancelariei – n.r), va fi un echilibru din toate punctele de vedere, pentru că fiecare dintre ele are un rol separat. Cancelaria va fi zona, să spunem, politică, formată prin departamentele de rigoare, cu tot ce înseamnă departament ca atare, iar Secretariatul General al Guvernului este motorul, este cel care trebuie să se ocupe de tot ce înseamnă parte administrativă. Sunt două lucruri care trebuie clarificate, și asta vrem să reglăm, astfel încât fiecare să știe exact ce trebuie făcut în orice situație. Totul va fi reglat printr-o ordonanță de urgență, care probabil într-o săptămână — două va și apărea. Este în dezbatere publică deja.”

Despre “armata” de inspectori guvernamentali

“Am găsit o echipă întreagă de inspectori guvernamentali care nu se regăseau nici în atribuțiile pe care le aveau conform legii, nu se regăseau nici din punct de vedere al faptului că statul român totuși a investit (in ei – n.r.) o sumă de bani. Ei au făcut cursuri în țară, în străinătate, deci erau niște oameni foarte bine pregătiți profesional. Nu știu cine sau de ce i-a trimis undeva spre periferie. O parte dintre ei au plecat secretari generali la ministere, o altă parte s-au dus prefecți sau subprefecți, o altă parte s-au dus către zone din administrație, iar celor care au rămas le-am stabilit atribuții de așa natură încât chiar să se ocupe cu ceea ce am investit până acum în ei, nu să se ocupe de, nu-mi place să spun chestia asta, numărat găurile din asfalt.” Este o metaforă. Pentru că ei au fost pregătiți pentru altceva și-atunci trebuie să le pui în evidență competențele. Se pot ocupa de programe europene, se pot ocupa de proiecte mari, pentru care ei au fost formați. Asta am reușit să fac în perioada asta scurtă de șase luni, astfel încât inspectorii guvernamentali să se regăsească în această schemă.”

Despre achizitia operei Cumintenia Pamantului

“Aici sunt două aspecte. Unul este legat de subscripția publică și nu cred să conteze foarte mult cât donăm fiecare (…). Dacă reușim să vedem că suntem uniți în continuare, cred că asta e mai important decât orice, chiar dacă donezi un leu, cinci lei sau zece lei. Ce consider eu, este faptul că o națiune care nu este educată, care nu este sănătoasă, care nu este unită, care nu are credință, își pierde încet-încet identitatea și atunci contează mai puțin cele câteva milioane de euro, cât contează să vedem unde ne aflăm ca națiune din punctul ăsta de vedere.”

“Ieri am făcut a doua donație. Toată lumea mă sună: ‘vrem și noi să donăm, spune-ne cum să facem!’. Pentru mine este important. Se vor strânge (banii — n.r.). Mi-aș dori ca din această donație să tragem o învățătură, să spunem: poporul român este exact acolo unde ne așteptăm să fie, unit, echilibrat, dornic să privească mai mult. Suntem totuși o țară care avem aproape 50% din populație în spațiul rural. “Cumințenia Pământului” este un exemplu că de acolo ne tragem seva, de acolo vrem să mergem mai departe și cred că este un element care ar trebui să ne aducă mai multe învățăminte.@

Related posts

  • Didu Ionescu

    Multă vorbărie, nimic concret! Să vedem ordonanța…Nu se spune nimic despre învățământ ca și cum nu ar fi adevăratul vinovat pentru actuala lipsă de spirit civic din societatea noasră… Cu Adrian Curaj nu văd compatibilizarea școlii românești cu cea europeană.