Program UCDR

Lansarea programului de candidatură a Dr. David Ille pentru Primăria Cluj-Napoca

Uniunea Creștin Democrată din România vrea să contribuie la schimbarea autentică a modului de a administra resursele publice, începând de la nivel local. Astăzi, 10 mai, a avut loc conferința de presă dedicate prezentării programului candidaților UCDR Cluj la Primăria Cluj-Napoca și Consiliul Județean Cluj, în persoana Dr. David Ille, respectiv a domnului Mitraș Dudaș.

“Vreau să aduc valorile creștine în politică, și când vorbesc despre valori creștine, mă gândesc la adevăr, dreptate, libertate, demnitate, familie, și celelalte pe care le puteți găsi în broșuri dacă aveți curiozitate să vă uitați la ele. Din punct de vedere administrativ sunt câteva probleme care țipă de la distanță și pe care le știm cu toții: în primul rând e vorba de trafic. Orașul Cluj-Napoca este situat într-o depresiune care nu are loc de extindere, care creează o multitudine de greutăți de trafic și asta ar fi probabil cea mai importantă problemă care trebuie să fie rezolvată”, a declarant David Ille, candidatul UCDR la Primăria Cluj-Napoca.

Traficul rutier

“Sigur sunt foarte multe idei care circulă prin presă, eu o să mă refer la câte esențiale pentru rezolvarea lor: Eliminarea traficului de tranzit, ceea ce presupune rezolvarea centurilor orașului, mai ales cea dinspre Nord, nodul gordian, eliberarea carosabilului de actualele mașini parcate pe carosabil prin creșterea numărului de parcări. Susțin foarte mult ideea parcărilor subterane peste care trebuie să se construiască spații verzi de care orașul duce foarte mare lipsă. La ora actuală 7 mașini din Cluj concurează pentru o parcare, ceea ce e un lucru absolut incredibil. Avem 27.000 de parcări la probabil peste 200.000 de mașini în Cluj.

Un alt lucru care trebuie să fie rezolvat este să încercăm degrevarea arterelor principale pe străzile paralele cu traficul aglomerat, asta înseamnă că unele străzi înfundate trebuie să fie desfundate, unele locuri trebuie să fie lărgite, cum este podul de pe strada Porțelanului, care nu suportă tot traficul care se prezintă acolo.

Apoi e vorba despre semaforizarea inteligentă, care înseamnă că toate semafoarele sunt conectate împreună, există un sistem centralizat, computerizat, care să verifice în permanență traficul, care apoi conectate cu camere video care să monitorizeze ce se întâmplă realmente în trafic, astfel încât ori de câte ori se aglomerează într-o parte, traficul să poată fi deviat pe trasee laterale.

Există un serviciu care încă nu s-a implementat, anunțarea prin radio sau prin alte mijloace pe care le avem la îndemână, cum e telefonul mobil, să ai un server în care să poți anunța exact care e zona aglomerată a orașului și să știe lumea să nu se ducă în direcția respectivă.

Apoi un tunel de trafic rutier pe sub cursul de apă al Someșului, care cred că ar fi mult mai realizabil decât alte trasee cu obstacole istorice, care ar trebui rezolvate. Ar reduce zgomotul, poluarea, durata de circulație de la punctul a la punctul b.

Sănătate

Un alt lucru care va fi prioritatea mea, pentru că sunt medic, pentru că îmi pasă de sănătate și de viață, unul dintre rolurile principale ale primarului este să se asigure că sănătatea cetățenilor nu e pusă în pericol. Vorbesc despre reducerea poluării fonice și chimice a Clujului, care sunt probleme esențiale și ele se rezolvă prin reducerea aglomerației, prin creșterea spațiului verde al Clujului, care la ora actuală are doar 4,5% din suprafață, adică vorbim despre 810 hectare de teren verde, spațiu verde, la 17900 de hectare, cât are suprafața Clujului. Asta poate fi rezolvată prin parcările subterane despre care v-am spus, peste care trebuie să rămână spațiu verde. Avem nevoie de  mai mult oxigen și mai puțin CO2 în oraș.

Un alt lucru care vizează poluarea, extrem de serios, este legat de întărirea disciplinei în construcții, care generează pulberile în suspensie, care presupune ca toți dezvoltatorii să fie ajutați să rezolve prolemele în primul rând de utilități și de acces, apoi să-și înceapă construcțiile. Fiindcă avem această problemă serioasă, de 11 ori a fost depășit acest nivel al pulberilor în suspensie în atmosfera Clujului în 2015. Este vorba despre particulele PM10, PM2,5 particule dăunătoare pentru sănătatea omului, iar conform Anuarului Statistic, rata îmbolnăvirilor respiratorii în Cluj crește din 2005, are un trend complet ascendent, care e o problemă serioasă pentru Cluj.

Aceste pulberi sunt formate dintr-un nucleu pe care poate fi funingine pe care se grefează substanțe toxice, cancerigene, cum sunt hidrocarburile aromatice policiclice, o problemă serioasă, fără să menționez că  Agenția de Protecție a Mediului nu determină dioxidul de azot, un lucru extrem de periculos pentru sănătatea clujenilor având în vedere efectul iritant și dăunător.

Pentru sănătate, mă gândesc la promovarea medicinei preventive, mă gândesc la bicicleta, vehiculul de bază al orașului civilizat, care devine din ce în ce mai sedentar. Are nevoie de bicicleta care să dea omului sedentar activitate fizică, reduce poluare, zgomotul și avem în echipa noastră pe Paul Lupaș campion la ciclism din 89 până în 96, un catalizator important pentru ca acest sistem să devină o realitate.

Îmi propun tot pentru sănătate să asigurăm o finanțare corespunzătoare a spitalelor și să eliminăm risipa, iresponsabilitatea (vedeți dezinfectantele care se folosesc la ora actuală) și am să fac din Cluj să revină la statutul de școală medicală de elită, o preocupare importantă pentru mine. În același timp am de gând să elimin orice abuz cum este folosirea spitalelor ca spațiu de cazare, e inadmisibil ca durata medie de spitalizare să fie de 7 zile în Cluj, când lucrurile pot să fie rezolvate mult mai repede și mai profesional, pacientul are nevoie de diagnostic, nu să stea în spital.

 

Urbanism

Un alt lucru pe care mi-l propun este să respectăm  cu maximă strictețe regulile de urbanism, procentul de ocupare al terenului nu poate fi altul decât cel reglementat de PUG și PUZ, există unii care sfidează și încearcă mai ales în zonele centrale să ocupe zonele 100% și să le lase fără spațiu verde, care înseamnă sănătate pentru clujeni.

Trebuie și să interzicem decapitarea arborilor din cauza cablurilor electrice, asta presupune introducerea în subteran, să asfaltăm capetele de străzi uitate de lume care reprezintă o sursă incredibilă de poluare prin acele pulberi suspendabile, să asfaltăm periferiile orașului, abandonate, 219 km de străzi în Cluj mai trebuie asfaltate.

Apoi vorbim despre asfaltarea curților interioare ale blocurilor vechi, care aduc noroi și poluare prin aceste pulberi pe carosabilul Clujului. Avem nevoie să construim tuneluri de verdeață pe traseele principale de trafic intens, avem o lipsă grozavă de verdeață, de arbori în Cluj, o amenințare mare pentru noi.

Ar trebui să ne preocupăm de educația civică a copiilor și adulților, ca să învățăm cum să trăim în orașe aglomerate.

Dacă ar fi să vorbesc despre poluarea fonică, aș zice că nu se întâmplă nimic deși au fost la primărie proiecte de cartografiere a zgomotului în Cluj. La ora actuală 28700 de clujeni trăiesc în zgomot peste limita normală, conform raportului celor care au întocmit harta zgomotului. Aceștia trăiesc peste 65 Db ziuă, seară și noapte. 35.700 de clujeni dorm într-un zgomot peste 25 Db, peste limita admisă. 91 de străzi din Cluj trăiesc în zgomot peste limita admisă.

Mediul de afaceri

În ceea ce privește legătura cu antreprenorii, vreau să mă uit la ei ca cei care furnizează bugetul local, am să-i tratez ca parteneri pentru că ei sunt cei care reprezintă nu doar surse de finanțe ci și sursa de transformare a orașului și aduc beneficii majore, nu voi căuta să-i nenorocesc înainte de a se înființa chiar.

Administrație

Pentru administrație am câteva preocupări majore: digitalizarea tuturor informațiilor de interes general care să scutească omul să meargă la ghișeele primăriei, doresc ca instituțiile statului să comunice eficient între ele pentru ca avizele și problema hârtiilor să fie rezolvată cât mai simplu.

Am de gând să implementez un serviciu special temporar în Primărie, care să se ocupe strict de eficientizarea fluxului serviciilor oferite de primărie, care va reduce birocrația.

Am de gând să optimizez serviciile de la ghișeele publice, în așa fel încât parametrul de bază urmărit să fie cât mai puțini oameni așteptând la coadă la ghișeele primăriei.

Am de gând să implementez și Serviciul de sincronizare a lucrărilor publice. Mi se pare inadmisibil ca să dai o gaură în același loc în asfaltul orașului, de zeci de ori,  pe aceeași stradă – există o stradă Ecaterina Teodoroiu, unde s-au dat zeci de găuri, pe același loc, fără să înțeleg cine anume plătește această cheltuială – răspunsul e simplu, contribuabilul, noi toți. Așa că acest serviciul propus ar trebuie să aibă ca preocupare de bază să se îngrijească să economisim cât mai mulți bani, să facem treabă cât mai eficient.

Doresc și implementarea unor criterii foarte clare de angajare a funcționarilor de la primărie, care să învețe să zâmbească în primul rând, să fie amabili, pentru că nu vrei să te bați de niște ființe triste care stau dincolo de ghișeu și care răspund în dodii la întrebări.

Educație

Pentru educație, pentru școli subfinanțate am o preocupare. Ideea este ca fiecare școală să aibă o fundație care să fie administrată de părinți, care să se ocupe de adunare de fonduri și toți donatorii care contribuie cu bani ar trebui să-și deducă din taxele de la primărie după un algoritm la care o să mă gândesc împreună cu specialiștii în fin

Related posts