O intalnire cu un ministru de o calitate umana si profesionala deosebita

Dan Costescu a portretizat in aproximativ 3 sferturi de ora, probleme de ordin tehnic, juridic si organizatoric in ceea ce priveste situatia autostrazilor si a cai ferate romane in 2016.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ministrul a vizitat tronsoanele 3 si 4 ale Autostrazii Sebes-Alba, ce aveau termen de finalizare martie 2016. S-a avansat un alt termen : sfarsitul anului curent.

El afirma ca o ordonanta de urgenta va fi elaborata de Guvern pentru accelerarea lucrarilor la nivelul autostrazilor.

Legat de contractul cu Bechtel, ironia d-lui ministru a fost fina si eleganta deopotriva :

“Eu nu am încercat să caut contractul cu Bechtel pentru că ştiu că îl caută cineva mult mai calificat decât noi dintr-o instituţie special antrenată pentru lucrurile astea. Cu siguranţă că dânşii dacă îl caută o să-l şi găsească. Dacă dânşii nu l-au găsit până acum înseamnă că eu nu cred că am vreo şansă cu mijloacele noastre”, a spus Costescu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

“Suntem înainte de a începe un nou sezon de construcţii. În perioada în care nu s-a putut lucra din cauza vremii am procedat la identificarea tututor problemelor din proiectele pe care le-am găsit blocate. S-a făcut o listă cu potenţiale soluţii, ele s-au materializat într-o ordonanţă de urgenţă care va fi cât mai curând promovată şi practic cu această ordonanţă de urgenţă să rezolvăm foarte multe probleme pe care colegii noştri din teritoriu, constructorii şi consultanţii le-au semnalat ca fiind principalele motive pentru întârzierile de la 6 luni până la 2 ani pentru construcţia de autostrăzi. Plecăm de la lucrurile practice întâlnite în special în dificultăţile pentru obţinerea autorizaţiei de construire. Pentru această autorizaţie de construire sunt necesare o mulţime de avize, scoaterea din circuitul agricol care dura câteva luni, cu noua procedură nu va mai dura nici măcar o zi, pentru că terenul odată achiziţionat va trece în cartea funciară direct pentru destinaţia pentru care a fost cumpărat. La obţinerea avizelor pentru electricitate, gaze, nu va mai dura pentru a putea merge la autorizaţie de construire câteva luni, ci se va da un aviz de principiu, 15 zile. Pentru toate aceste avize avizul definitiv să se obţină pe calea normală şi la termenel normale dar fără a ne opri pe noi de a obţine autorizaţia de construire şi a începe şantierul. Va fi la dispoziţia constructorului să pună la dispoziţie avizele finale până la data predării şantierului, adică data recepţiei” -a afirmat Dan Costescu

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

“Ne propunem să finalizăm acest tronson, numărul 4 (n.red. Sebeş-Turda), în acest an. Am primit asigurări de la constructor că acest lucru se va întâmpla, nu o să dăm termene, au mai avansat alţii termene optimiste, lăsăm sfârşitul anului. Pentru restul de trei tronsoane, urmează să facem şi acolo analize. Tronsonul 3 are aceleaşi şanse să fie finalizat în acest an, tronsoanele 1 şi 2 spre Sebeş acolo suntem mai puţini optimişti. Şi acolo pot fi găsite anumite soluţii, mai ales că acestea vor trebui reevaluate din momentul în care reuşim să promovăm ordonanţa de urgenţă. În acel moment se vor simplica foarte multe lucruri şi pentru acele două tronsoane”, a mai afirmat ministrul.

Deci, probleme destul de serioase pe Sebes -Turda.

“A fost o negociere normală, noi reprezentăm statul, mai dură decât de obicei, la noi e vorba de banii statului, la ei de banii dânşilor, se dau şi declaraţii mai războinice, sunt sigur că vom găsi o cale să terminăm acea autostradă în termen rezonabil. Contractul nu a fost reziliat, este vorba doar de o negociere mai dură. Este un tronson greu şi pentru proiectant şi pentru constructor, sunt alunecări de teren, se caută soluţii, dar nu acestea au fost cauzele pentru care s-a vorbit despre reziliere. S-a vorbit de reziliere în cadrul negocierii. Am speranţa că luni la ora 5 dimineaţa se va lucra. Sunt şi presiuni din partea companiei, dar nu se pune problema să rămânem în urmă cu banii. Nu sunt întârzieri, sunt etape pe care noi trebuie să le parcurgem pentru ca rezultatul să fie unul corect şi legal. La Gilău-Nădăşelu, situaţia de acolo ne dă dreptul să considerăm finalizarea până la sfârşitul anului”, relativ la bucata de autostrada Nadaselu – Gilau.

Nu s-a negijat un raspuns legat de situatia din calea ferata, unde vor avea loc investitii serioase.

“S-au investit bani in coridorul patru. Trebuie sa ne ocupam insa si de restul tarii.Avem o retea feroviara subfinantata, trebuie sa descarcam presiunea de pe rutier aici, sa efectuam reparatiile necesare. Din 400 km anual, s-au primitin ultimii 25 de ani in medie  bani pentru 10-15 km. Cei care lucreaza in CFR au aplicat restrictii de viteza, pentru a nu pune in pericol calatorii. Reteaua de cai ferate este de 20.000 km.Vom face investitii de la 15 la 150 milioane, in afara coridorului IV, iar pentru reparatii de la 20 la 120mil. Pentru calatori am demarat un program de achizitie de material rulant nou, competitiv. Dupa 2020, vom fi obligati sa deschidem piata pentru operatori straini, iar ai nostrii daca nu vor fi antrenati, vor fi in  spulberati, daca nu luam masuri concrete in piata interna pana atunci. Astfel, se vor cumpara,  83 trenuri electrice, 27 automotoare diesel. Vor fi pana in 2020  alocati 500 milioane investitii material rulant. Vom avea trenuri in care vom putea sta de placere si nu sa asteptam sa se termine chinul unei calatorii, cum se intampla in unele cazuri”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dan Costescu a fost responsabil individual sau în echipe complexe, pentru strategiile de achiziție, restructurare, repoziționare pe piață sau integrare în structura dorită de acționariat, ori autoritatea tutelară a unor companii precum Romvag S.A (România), Karsdorfer Eisenbahn — KEG/ Cale Ferată Privată (Germania), Autoritatea Feroviară Română (AFER).

Dan Costescu a înființat, dezvoltat și condus companii de inginerie feroviară precum Forschung Mess — und Daten-Technik Zentrum (Germania) și Sistematic Engineering (România) și a reprezentant Căile Ferate Române în Comitetul Director pentru Cercetare Aplicată și Elaborare a Normelor Feroviare Internaționale, din cadrul European Railway Research Institute — ERRI (Olanda) — Organismul de Cercetare al UIC.

Related posts