Marvell Force, o optiune de seriozitate pentru cei care vor sa lucreze “afara”

Interviu cu domnul Ionuț Maravela, directorul Agenției Marvell Force, cu sediul în Mun. Deva, jud. Hunedoara.

 

Reporter: Cu ce se ocupă agenția, pe care o reprezentați?

Ionuț Maravela: Agenția dezvoltă afaceri în ceea ce privește plasarea forței de muncă, atât în țară cât și în străinătate, conform codurilor CAEN 7810 și 7820.

 

Reporter: V-aș ruga să dezvoltați câteva precizări asupra celor două coduri CAEN, la care faceți referire.

Ionuț Maravela: Agențiile care recrutează și care plasează forță de muncă în străinătate, pentru a funcționa legal, trebuie sa aibă codul CAEN 7810 și/sau 7820. Diferența, pe scurt, este că primul se referă la medierea pe care agenția o face cu armatorul străin, urmând ca acesta din urmă să achite comisionul agenției pentru fiecare cetățean român plecat la muncă în străinătate iar al doilea se referă la faptul că agenția face efectiv angajarea, aici salarizarea fiind făcută de către agenție, fiind incluse toate taxele care revin statului (impozite, asigurări medicale, etc). Acest al doilea cod CAEN este mai greu de dus, pentru o agenție, deoarece agenția trebuie să aibă în cont o sumă aproximativă de 15.000 euro drept garanție, solicitată de către lege. Orice agenție de recrutare care plasează forță de muncă în străinătate, trebuie sa fie acreditata de ITM – ul județului (ITM – Inspectoratul Teritorial de Munca) în care este înregistrată agenția respectivă, sau/și unde are punctul de lucru, după caz. Acreditarea se face cu respectarea, în totalitate, a articolului 8 din Legea 156/2000, privind protecția cetățenilor români care lucrează în străinătate.

 

Reporter: Cum vă descurcați la nivel de concurență?

Ionuț Maravela: Foarte bine. Avem concurență loială și concurență neloială. La care vă referiți?

 

Reporter: La amândouă!!!!

Ionuț Maravela: Un prim exemplu: la momentul la care vă vorbesc, am un contract de colaborare cu Agenția Athena, din Brașov, în sensul că dacă ne epuizăm reciproc resursele umane privind onorarea unor contracte colaborăm în schimbul de personal. Deși am fost o singură data la sediul acestei agenții, am fost de acord să semnez contractul de colaborare, deoarece am avut toate atuurile să aflu că este o firmă serioasă și pe care o recomand oricărui cetățean român care v-a dori să apeleze la serviciile sale. Nu contest că nu mai sunt și alte firme serioase, în domeniu, dar momentan nu știu eu de ele. În ceea ce privește concurența neloială, vă mai dau un exemplu: În luna februarie 2017, am mers la sediul ITM Hunedoara, din Mun. Deva să înregistrez activitatea firmei așa cum este prevăzut la art. 8 din Legea 156/2000. Am aflat cu stupoare că sunt singura societate cu profilul aferent care s-a prezentat să-și înregistreze activitatea, în ultimii ani, deși dacă veți urmări piața anunțurilor pe județ (presă, internet, etc) aceasta geme de anunțuri cu oferte pentru muncă în străinătate.

 

Reporter: Păi, și de ce „foarte bine” la concurența neloială?

Ionuț Maravela: Pentru că în interiorul agenției am dezvoltat un management printr-o aplicație informatică proprie care ne permite să facem față și unui val dublu de așa ziși samsari sau firme fantomă, fiind conștienți că acestea nu vor dispărea curănd din sectorul pieței. Pentru ca acest lucru să se întâmple și instituțiile statului să-și poată face treaba, cetățenii trebuie să depună plângeri în acest sens. Aici paradoxul constă în faptul că cetățenii nu vor să se mai complice cu eventualele cheltuieli prin instanțele de judecată, dar sunt ușor păcăliți prin achitarea acelor „comisioane”.

 

Reporter: Percepeți comision/comisioane?

Ionuț Maravela: Nu. Societățile de plasare forță de muncă pot percepe TARIF conform art 7 alin. 3 din Normele Metodologice de aplicare a Legii nr.156/2000 privind protecţia cetăţenilor români care lucrează în străinătate și care se referă la faptul că în vederea efectuării activității de mediere a angajării cetățenilor români în străinatate, agențiile de ocupare a forței de muncă încheie, în formă scrisă, cu cetățenii români, care solicită să lucreze în străinătate, contracte de mediere care vor cuprinde toate elementele și clauzele prevăzute în contractul cu armatorul străin.

Din punctul meu de vedere, în calitate de director al unei agenții de plasare de forță de muncă, costurile medierii cetățenilor care doresc un loc de muncă în străinătate nu sunt foarte mari și pot fi suportate cu ușurință de către agenție, care sunt acoperite din comisionul primit de la armatorul străin, este adevărat, după cel puțin 30 de zile. Nu cunosc dacă acest detaliu legislativ, privind perceperea tarifului la mediere a fost „scăpat” intenționat, cert este că multe firme (unele fantomă) se ascund după acest tarif și deci profită și de naivitatea clienților.

 

Reporter: Cum pot verifica cetățenii că sunteți firmă serioasă, mă refer, să funcționați, legal?

Ionuț Maravela: Foarte simplu. Primul pas, să ceară acreditarea ITM-ului. De asemenea, pentru a fi acreditată, agenția trebuie să aibă și contractul din străinătate. Solicitați contractul, care trebuie să fie însoțit de oferta aferentă, ce v-a fost prezentată în primă fază, telefonic, etc. De asemenea, în cadrul ITM-ului județului aferent, există cel puțin un inspector, care supravechează activitatea tuturor firmelor ce dezvoltă afaceri în domeniul plasării forței de muncă în străinătate. Toată lumea are acum internet și nu vă rămâne decât simpla căutare a unui număr de telefon și cereți cu inspectorul sau chiar cu șeful de compartiment/serviciu din cadrul ITM. S-ar pune întrebarea, dacă nu cumva agenția este ținută „în brațe” de către ITM-ul județului?! Eu vă precizez, că nu. Dacă aveți dubii, contactați în același mod, A.N.O.F.M. București.

 

Reporter: De ce trebuie să vă cred, că nu?

Ionuț Maravela: Totul s-ar concretiza prin plângerile cetățenilor, de care vă vorbeam mai sus, și care nu există. Perceperea acelui „comision” este nelegal și îmbracă forma infracțiunii de înșelăciune. Organul de cercetare penală, în cazul nostru, poliția, va cere referințe de la ITM, care din acel moment își ia mâna de pe tine și în funcție de gravitatea faptei, funcționarului din cadrul ITM, i se poate desface contractul de muncă și poate fi acuzat și de complicitate la faptă.

 

Reporter: Exceptând partea legat de plângerile cetățenilor adresate instituțiilor statului, mai vedeți vreo rezolvare în ceea ce privește dispariția samsarilor, din acest domeniu?

Ionuț Maravela: Da. Sunt soluții. Am putea să ne unim cele câteva firme serioase la nivelul țării, într-o asociație, etc. Trebuie să vă precizez că în fiecare zi, angajaților, cât și mie, ne sunt aduse la cunoștință de către cetățenii care ne sună, în vederea obținerii unui loc de muncă, tot felul de situații legate de plata unor comisioane către terțe firme. Personal sunt dispus să achit toate taxele juridice, punând-u-i la dispoziție și avocatul firmei, oricărui cetățean român care a fost „țepuit”, pentru a merge cu ei în instanță.

 

Reporter: Nu vă e frică?!

Ionuț Maravela: Nuuuu.

 

Reporter: Hmm! Vorbeați mai sus, de o aplicație IT? Despre ce este vorba? De fapt, sincer, acesta este motivul, pentru care v-am vizitat, aici, la Deva, deoarece mi-a fost „ciripită” existența ei! Credeam că doar la Cluj, plouă!

Ionuț Maravela: Și aici tot la munte suntem! La ce v-ați fi așteptat? Sezonul ploilor încă nu a trecut. Mda… Legat de întrebarea dumneavoastră aș face mai întâi o paranteză…..

Reporter: …. vă rog,

Ionuț Maravela: Timp de aproape 18 ani am lucrat în MAI, ca jandarm și polițist. Acolo se lucrează cu munți de hârtii. Și sunt în continuă creștere de la an la an. Paradoxul este că munții de hărtii pleacă de jos într-o formă voluminoasă mare și se mai subțiază puțin la nivel înalt, când de fapt trebuia să fie invers. La nivelul instituției sunt un număr mare de baze de date și cred că nici la acest moment nu s-a reușit integrarea într-una singură. Mai rău: cea mai mare parte a munților de hârtii, de care vă vorbeam, trebuiesc implementate și în aceste baze de date. Deci, o altă muncă în plus….. M-am pensionat, pe caz de boală și a unor probleme personale. Necazurile vin și pleacă, iar vin….. și uneori nu vor să mai plece. Au trecut 2 ani de când m-am pensionat și am considerat că trebuie să mai fac ceva în plus pentru această societate, cât mai sunt bun de muncă și să nu aștept pensia. Am creat această firmă. Am creat mai multe. Sunt în dezvoltarea lor. Bineînțeles că-ți trebuie capital. Dar nu banii sunt totul într-o afacere. Oricât de mult capital investițional ai la dispoziție î-i poți pierde și ușor. Faliment. Deci….. experiența î-mi spunea că trebuie să aduc o schimbare. Una totală. Am creat aplicația. Eu. Nu a durat mult. Poate 2 sau 3 săptămâni. Însă, ceea ce gândeam că vreau să fac cu ea, a durat luni de zile. Acum lucrăm cu ea deși recunosc că încă mai aducem îmbunătățiri, acolo unde mai este cazul. Aplicația face tot: secretariat, personal, bază de date, secretariat personal, cool service client, registru intrări-ieșiri, emite chitanțe, emite facturi, etc. Și menține și arhiva. Tot ce poate oferi societatea, de zi cu zi, ea poate face. Pe scurt: singurul care are voie să atingă o hârtie în firmă sunt doar eu, deoarece primesc/expediez corespondență, iar cu statul român trebuie să lucrezi cu hârtii. Angajații nu folosesc hârtie. Este singurul lucru care le este interzis. Dacă îi găsesc fluturând vreo hârtie prin firmă, a doua zi îi concediez. Angajații pot lucra de unde vor ei: din pat, de acasă, dintr-o cafenea, din tren, de unde se simte el mai bine, etc. Numai să lucreze. Aplicația le permite acest lucru. Cu o singură excepție legat de cool service client, unde acolo se face doar la sediul firmei, deoarece este penibil să sune clientul să ceară un loc de muncă și tu să-i răspunzi la telefon, dintr-un bar. Dar cel mai elocvent lucru legat de aplicație este că am redus cheltuielile cu peste 95% și oricât de mult ne vom extinde cu afacerile, tot așa va rămâne. Acest lucru ne permite să lucrăm cu preț mai ieftin.

 

Reporter: Ooops ! Pot să mă „joc” puțin cu ea (aplicația)?

Ionuț Maravela: Sigur.

 

Reporter: O astfel de aplicație o visează orice instituție a statului român! Nu v-ar interesa să o valorificați?

Ionuț Maravela: Aaaaa! Ce vorbiți…! Da, dar în mediul privat. Acolo, poate că da. Există posibilitatea să fiu vizitat de directorul unei mari companii și știu clar că dacă o va vedea, o va vrea. Credeți, dumneavoastră, că într-un viitor apropiat mă voi trezi în acest birou cu vizita primului-ministru, interesat de această aplicație? Nuuu! Să fim serioși. În cel mai bun caz, va trimite un specialist care, la întoarcere, va raporta „deficiențele” aplicației. Aici ne lovim de mentalitate. În mediul privat lucrurile stau altfel. Eu emit o adresă prin serviciul voice cool care iese la imprimantă cu antet cu tot, nr. și dată de înregistrare. Eu în firmă doar semnez, pun ștampila și vorbesc la telefon.

 

Reporter: Am văzut!  Birourile sunt goale. Nu există pe ele nici o hârtie!

Ionuț Maravela: Nu avem nici pixuri. Nu avem pe cheltuieli așa ceva.

Ionuț Maravela: Să vă spun o poveste puțin comică!?

Reporter: Vă rog…

Ionuț Maravela: Era, pe la începutul lui martie 2017. Aveam 7-10 zile de când ne mutasem cu biroul aici. Intr-o zi intră pe ușă un cetățean, care a privit puțin la noi, la birouri, la pereți și a iesit. Nu ne-am dat seama crezând că omul a greșit și trebuia să intre în altă parte. De fapt cu noi avea treabă și fusese trimis de Vasilica, secretara firmei, pe care ați cunoscut-o mai devreme, fiind unchiul ei, doar că Vasilica nu se afla în firmă în acel moment. Au revenit în firmă împreună, după aproximativ o jumătate de oră. A ieșit, tot așa cum intrase, motivând că dacă a văzut pereții goi și rafturile goale, suntem o firmă nouă și deci, a considerat că nu prea are ce găsi la noi. A găsit la noi un loc de muncă în Germania pe funcția pe care o dorea. Doar că, a doua zi am fost în oraș și am cumpărat ceea ce vedeți aici. Inclusiv bibliorafturile. Dar și acestea sunt goale. Chiar și imprimanta are rol de decor 25 de zile, din lună.

 

Reporter: Ce recomandați viitorilor dumneavoastră clienți?

Ionuț Maravela: Nimic. Aceast articol ajunge în redacție, iar șeful dumneavoastră îl va „spânzura”, după cum va crede de cuviință, doar să iasă bine la citit. S-au poate nu-l va publica deloc. Viitorilor clienți le recomand să consulte un avocat, care costă mult mai puțin, decât acele „comisioane”, și care este cel mai în măsură să-i consilieze.

 

Reporter: Vă promit că nu „tai” nimic, din interviu.

Ionuț Maravela: …..

 

Reporter: Vă mulțumesc pentru timpul acordat și mărturisesc că la ceea ce am văzut, am rămas impresionat de aplicație!

Ionuț Maravela: Cu multă plăcere.

 

Reporter: Bem o bere?

Ionuț Maravela: !!!!!!

Ionuț Maravela: Sigur.

Related posts