Fura frate fara rusine! Fura Caile Ferate Romane!

miticaGruia Stoica, baronul Cailor Ferate din Romania, a cazut in plasa DNA. Actiunile procurorilor sunt doar inceputul unor investigatii ample asupra modului in care companiile feroviare din Romania au fost jefuite cu bestialitate in ultimii 10 ani. Dosarul Gruia Stoica este inceputul sfarsitului pentru baronii CFR din politica si afaceri. Astazi va prezint documente explozive din dosarele DNA, care probeaza cum au fost sifonate sute de milioane de euro din conturile companiei CFR Calatori.

Calin Mitica, multimilionar in euro din afaceri cu locomotive si vagoane. El este un fel de Gruia Stoica de la Cluj. Mitica detine companiile de reparatii vagoane Remarul 16 Februarie si SIRV Brasov SA. Inainte de a ajunge mare industrias, Calin Mitica s-a ocupat cu fier vechi, activitate strans legata de calea ferata. In 2012, Curtea de Conturi a descoperit o pierdere de, atentie, 200 de milioane de euro in contabilitatea companiei CFR Calatori. Cum s-a ajuns aici ? CFR Calatori a cumparat de-a lungul anilor sau a reparat vagoane si locomotive la preturi umflate cu pompa. Culmea, vagoanele si locomotivele supraevaluate nu sunt bune de nimic si ruginesc in gari. Haideti sa vedem un prim exemplu: in 2010, CFR Calatori a semnat un contract de furnizare a 11 locomotive disel second hand cu societatea Remarul Cluj, detinuta de Calin Mitica.

De la mecanic de locomotiva la mogul media

 

Chiar daca zvonurile privind posibila achizitie de catre Clever Media, firma care editeaza “Ziua de Cluj”, a statiilor Realitatea TV din Ardeal par sa se adevereasca, Calin Mitica, contactat telefonic de kamikazeonline.ro a tinut sa infirme aceasta ipoteza. “Eu nu stiu nimic de problema asta. Va rog sa ma credeți ca, intr-o situatie de criza, nu isi permitea “Ziua de Cluj” sa preia Realitatea. Asta e cea mai mare minciuna sfruntata”, a declarat acesta. Cu toate acestea, Rares Bogdan, directorul cotidianului si detinatorul a 50% din actiunile Clever Media, a confirmat negocierile penrtu preluarea statiilor de televiziune.

Conform acestuia, posibila colaborare dintre cotidian si Realitatea s-ar materializa doar prin intermediul firmei Presa Zece SRL, firma prin care s-a intrat si in actionariatul postului NCN. Chiar daca este coeditor la “Ziua de Cluj”, firma Presa Zece SRL nu este condusa de vreun ziarist cunoscut, dupa cum ar fi de asteptat. Din contra, proprietari la firma mentionata sunt Marius Baica, un om de afaceri de 20 de ani, si o doamna de afaceri, pe nume Ramona Valerica Dita. Marius Baica este si unic acționar la Nova Cominvest. Potrivit “Ziarului Financiar”, in august 2009, Nova Cominvest a cumparat 6,5% din acțiunile “Remarul 16 Februarie” de la Transferoviar Grup. Adica de la Calin Mitica, care este acționarul majoritar al Transferoviar. Pe de alta parte, și Mitica este prezent in Clever Media (firma la care Rareș Bogdan are 50% din parțile sociale) prin offshore-ul cipriot Rollingstock Trading Company, care are 50% din acțiuni. Potrivit Monitorului Oficial, reprezentantul Rollingstock este Ioan Flavius Pop.

Tabloul participatiilor lui Calin Mitica la diverse societati comerciale si a relatiilor acestuia cu diverse personalitati din lumea politica este greu de desenat. Acesta este legat de Vasile Blaga prin fostul presedinte al Consiliului de Administratie al companiei “Remaru 16 Februarie”, Emil Sabo, companie controlata de Calin Mitica. De la “Remarul”, Vasile Blaga l-a adus in 2009 pe Sabo in funcția de președinte al Companiei Naționale de Investiții, subordonata Ministerului Dezvoltarii Regionale. Emil Sabo a fost coinculpat, alaturi de Mitica, intr-un dosar penal sub acuzatia unor infractiuni economice si abuz in serviciu contra intereselor publice. Acestia, impreuna cu alte persoane aflate in functii cheie in CFR, ar fi instrumentat o escrocherie prin care ar fi vandul SNCFR locomotive second-hand cumparate din Germania la de peste 20 de ori pretul de achizitie. O asemnea afacere de succes nu putea fi realizata fara o suplimentare a bugetului pe anul achizitiei, pentru a putea fi “onorate” comenzile exorbitante.

Premisa suplimentarii bugetului institutiei o constituie reunirea comisiei de negocieri, pentru stabilirea pretului pentru cele sase automotoare, majorarea de buget nelasand niciun dubiu cu privire la intentia directa a invinuitilor in vederea achizitiei. Astfel, in prima faza, in bugetul de venituri si cheltuieli intocmit la sfarsitul anului 2004, pentru exercitiul financiar al anului 2005 fusese prevazut un program de investitii de 3.517.076 lei. In aceasta suma nu era cuprinsa si achizitia a sase automotoare dar, in luna septembrie a anului 2005, conform “Registrului” Consiliului de Administratie al SNCTF CFR Calatori, s-a produs o modificare a bugetului. Concret, in completarea programului de investitii pe anul 2005 s-a introdus o noua pozitie, cu denumirea de “sase automotoare”, la valoarea de 6,3 milioane lei, cu incadrarea in bugetul alocat pe anul 2005. Conform “Raportului privind modificarea programului de investitii pe anul 2005″, diferenta dintre suma initial prevazuta de 35,707 milioane lei si 42,007 milioane lei cat era odata cu rectificarea, era exact suma necesara pentru achizitionarea celor sase automotoare. De aprecizat faptul ca “raportul” amintit este aprobat de catre Nacu Vanghelie, invinuit in cauza, iar hotararea de rectificare a bugetului este semnata de catre invinuitul Noaptes Alexandru, in calitate de presedinte al Consiliului de Administratie al SNCTF CFR Calatori.

Considerand calea aleasa pentru viitor, ii uram drum bun domnului Calin Mitica si am vrea sa ii amintim una dintre legile lui Murphy in domeniul transportului:

“Daca permiti cuiva sa te depaseasca, fie masina din fata ta va fi ultima la o trecere de cale ferata si tu vei astepta un tren lent si interminabil, fie aveti amandoi aceeasi destinatie si masina din fata ta iti sufla ultimul loc de parcare.”

 

Foto : cfr arhiva

Despre Autor