Comportamentul perturbator, indezirabil al unor elevi; cauze și modalități posibile de rezolvare a problemelor de comportament

nu-violentei3Constatam in ultimul timp faptul ca scoala romaneasca se confrunta cu fenomene antisociale si reprobabile din partea unor elevi.  Violentele si scandalurile cu tenta sexuala sau porno se pare ca se tin lant in scolile din Romania. Nu de putine ori, mass media prezinta aceste cazuri de violenta si fapte antisociale petrecute in scoli care au ca protagonisti elevi de diferite varste, ca si delicii ale presei si in special pe domeniul audio-vizualului. De retinut si ultimele cazuri de comportamente indezirabile prezentate de presa si chiar atitudinea ministrului Educatiei.

Si totusi aceste comportamente deseori violente ale unor elevi, cat si comportamentul indezirabil al altora, sunt rezultatul prezentei unor frustrari personale, a lipsei de comunicare, dar si al scaderii autoritatii profesorului in fata elevilor.

In opinia specialistilor avem de-a face cu o agresivitate a indiferentei, atat din partea decidentilor cat si a adultilor si profesorilor, care poate conduce in cazul unor elevi, la aparitia frustrarilor esentiale: lipsa bucuriei de a fi copil sau adolescent.

Dinamica fara precedent a mediului social, ambiguitatea sistemului educational actual, determina diferente mari intre asteptarile elevilor si standardele profesorilor, impuse de sitemul educational.

Ispitele prezente la tot pasul, postate la loc de cinste de mass media, zonele de atractie oferite de mediul social din abundenta, baruri, cluburi, duc la o crestere a numarului actelor indezirabile in randul elevilor. Opinia publica interesata, considera ca asistam la un sistem de invatamant bantuit de o criza de identitate, care are drept o prima consecinta, criza de autoritate. Identificarea si ierarhizarea cauzelor care ii determina pe elevi, a avea un comportament perturbator si indezirabil, determina o tipologie nu foarte precisa.

Printre cauzele care genereaza astfel de comportamente putem enumera: – antipatia in raport cu scoala, scoala si educatia in general devine irelevanta pentru anumiti elevi; – sfidarea autoritatii profesorului de catre anumiti elevi; – izolarea sociala a unora, mai labili din punct de vedere psihic; – comportament impulsiv, datorat de incapacitatea subiectilor de a anticipa consecintele faptelor lor; – ignorarea regulilor cu buna stiinta din cadrul sistemului formal de invatamant, ducand chiar la presiuni din partea unor elevi asupra unor profesori, pentru a vedea in ce masura pot determina un sistem mai lejer; – transferul unor comportamente indezirabile prin transfer afectiv din mediu social in scoala; – anxietatea unor elevi care poate genera comportamente inadecvate ca si forme de aparare impotriva mediului educational; – instabilitati psihice si emotionale ale unor subiecti; – indiferenta si permisivitatea familiei, deci factorii proprii mediului familial; – si nu in ultimul rand modul de manifestare al unor profesori, atitudini dispretuitoare, evaluari constant negative, care pot genera chiar si atitudini extreme din partea unor elevi, gen furie, vandalism etc.

Ce este de facut in cazul comportamentelor indezirabile?

In primul rand, prevenirea ca si proces continuu si solutionarea rapida a conflictelor care izbucnesc in cadrul colectivelor de elevi.

Este mai usor sa previi un conflict decat sa-l dezamorsezi ulterior. Aceasta se poate realiza printr-o disciplina pozitiva impusa, pentru un comportament decent si responsabil in randul elevilor care sa nu implice neaparat si pedeapsa pentru elevii care nu respecta in totalitate regulile impuse.

Motivarea elevilor si impunerea unui comportament decent in scoala poate conduce la minimizarea numarului de comportamente indezirabile in randul elevilor. In cazul comportamentelor indezirabile extreme prezente tot mai frecvent in scoala romaneasca, poate ar fi mai bine testarea si implementarea modelului american al disciplinei diferentiate, prin impunerea unei discipline pozitive si empatice, aratand in acelasi timp si respect pentru elev. In cadrul acestui sistem elevii parcurg etape progresive de actiune disciplinara constientizand in acelasi timp si pedepsele administrative primite. Aceasta ar putea fi si o solutie la cererea actuala a sindicatelor din educatie, care fac presiuni asupra ministerului pentru reintroducerea in sistem a scolilor de corectie.

Totusi constatam cu tristete, ca in literatura de specialitate nu exista tehnici infailibile de management si control al elevilor in scoala, strategiile si procedeele prescrise nu sunt intotdeauna solutii certe de reusita in cazul comportamentelor indezirabile care se pot produce in scoala. Problematica comportamentului perturbator, indezirabil al unor elevi genereaza prejudicii atat sistemului educational per ansamblu cat si colegilor in general, care pot prelua modele inadecvate de comportament atat in scoala cat si in afara ei.

Related posts