CASA INTELIGENTA – Internetul lucrurilor

Casa inteligenta nu mai e in viitor, e deja in prezent!
In curand o sa va plangeti ca frigiderul sta prea mult pe Facebook pentru ca facut o pasiune pentru cafetiera vecinului si ca nu mai puteti intarzia in oras la o bere cu amicii pentru ca nu va lasa masina de spalat care va trimite mesaje la fiecare 5 secunde ca trebuie sa scoateti rufele ­čśë ­čśë ­čśë┬á

├Än decembrie 2000, compania sud-coreean─â LG Electronics a introdus primul frigider digital din lume. Acesta a fost numit Internet Digital DIOS, iar o recenzie publicat─â ├«n revista Appliance Design la momentul respectiv remarca faptul c─â ar putea fi folosit pentru navigarea pe internet, pentru apeluri video ╚Öi monitorizarea informa╚Ťiilor cu privire la con╚Ťinutul s─âu, cum ar fi datele de expirare.

Aceast─â inova╚Ťie de succes a devenit rapid ╚Ťinta glumelor pe seama tehnologiei dezl─ân╚Ťuite, scrie thomsonreuters.com, ├«ntr-o ampl─â analiz─â publicat─â la 1 iunie. La urma urmei, cine are nevoie cu adev─ârat de un frigider care se conecteaz─â la Internet pentru a-i spune proprietarului c─â m├óncarea este pe cale s─â expire, mai ales ├«ntr-un moment ├«n care multe gospod─ârii ├«nc─â folosesc modemuri dial-up pentru acces la Internet? S─â ne imagin─âm sun├ónd-o pe bunica de pe un frigider care permite un apel video printr-o conexiune dial-up!

”Internetul obiectelor” (sau lumea obiectelor inteligente) trece de la sci-fi la conven╚Ťionalism

Dup─â 16 ani, ideea LG nu este at├ót de rea. Dintr-o dat─â totul este conectat la internet ╚Öi termenul “internet al obiectelor” (IoT) cuprinde o gam─â larg─â de dispozitive digitale, care fac totul, de la monitorizarea semnelor noastre vitale cu ajutorul aplica╚Ťiilor pentru antrenament, p├ón─â la conectarea ma╚Öinilor noastre la companiile de asigur─âri pentru a le spune cum conducem.

La Salonul de electronic─â CES (Consumer Electronics Show) de la Las Vegas din acest an, mai mult de 900 de companii au prezentat produse care se ├«ncadreaz─â ├«n categoria IoT. Firma de cercetare Gartner a estimat recent c─â 6,4 miliarde de ”obiecte” conectate la internet vor fi utilizate ├«n 2016, cu 30 la sut─â mai multe dec├ót ├«n 2015. Printre cele mai la mod─â cadouri de vacan╚Ť─â de anul trecut s-au num─ârat ceasuri Apple, Fitbits, console de jocuri, drone controlate de la distan╚Ť─â ÔÇö ╚Öi toate sunt capabile s─â ofere mai multe informa╚Ťii dec├ót expirarea alimentelor.

├Än timp ce produsele din aproape fiecare categorie de tehnologie de consum, de la gadgeturi la automobile, sunt din ce ├«n ce concentrate ├«n universul IoT, unele dintre cele mai interesante se concentreaz─â pe automatizarea activit─â╚Ťilor de acas─â. Mai mult dec├ót o justificare pentru LG c─â a ╚Ötiut ├«ntr-adev─âr c─â frigiderul lor digital va fi util, ╚Ötiri recente, cum ar fi achizi╚Ťia ├«n valoare de 3,2 miliarde de dolari de c─âtre Google a unui termostat conectat ╚Öi a unui detector de fum ale dezvoltatorului Nest Labs, au f─âcut clar faptul c─â suntem ├«n pragul unei curse tehnologie totale pentru controlul casei inteligente.

Amploarea pie╚Ťei IoT

Cum procedeaz─â cei mai importan╚Ťi juc─âtori din domeniu atunci c├ónd vine vorba de automatizarea locuin╚Ťei? Google ╚Öi Apple au f─âcut mult zgomot, dar nu sunt singurele. De fapt, potrivit unei analize recente efectuate de ”IP & Science business of Thomson Reuters”, Samsung, Sony ╚Öi LG conduc ├«n prezent activitatea general─â de cercetare ╚Öi dezvoltare ├«n acest domeniu. Apple are ├«n total ╚Öapte cereri de brevet de inven╚Ťie ╚Öi ╚Öase brevete acordate.

Lista complet─â a companiilor care ├«╚Öi intensific─â eforturile de inovare ├«n domeniul automatiz─ârii locuin╚Ťei include un mix larg de companii tech ╚Öi electronice dedicate, precum ╚Öi organiza╚Ťii asociate ├«n mod mai tradi╚Ťional cu aparate electrocasnice, cum ar fi Honeywell ╚Öi Philips. Num─ârul total de cereri de brevete noi a crescut cu 551 la sut─â din 2010 p├ón─â ├«n 2014, ├«n timp ce domeniul a devenit tot mai aglomerat.

Aceste date sunt ├«nt─ârite de cercet─âri suplimentare efectuate de ”IP & Science business of Thomson Reuters” ├«n raportul pe 2015 ”State of Innovation” (Starea Inova╚Ťiei), care a identificat topul companiilor care dezvolt─â noi tehnologii ├«n domeniul calculatoarelor ╚Öi dispozitivelor periferice, precum ╚Öi al industriei de electrocasnice. Lista firmelor reprezentate ├«n cele dou─â categorii prezint─â o imagine a dou─â industrii care devin din ce ├«n ce ├«n ce mai convergente ╚Öi mai dependente una de cealalt─â pe m─âsur─â ce continu─â s─â dezvolte tehnologii de larg consum.

Este demn de remarcat faptul c─â ├«ntr-o lume care a fost ├«n mod tradi╚Ťional dominat─â de branduri ca Maytag, Viking ╚Öi KitchenAid, companiile de top care dedic─â cea mai mare parte a activit─â╚Ťii de cercetare ╚Öi dezvoltare buc─ât─âriei de acas─â reprezint─â acum un amestec hibrid ├«ntre actorii din tehnologie ╚Öi electrocasnice, cum ar fi Panasonic, LG ╚Öi Mitsubishi.

Liderii din SUA ├«n domeniul aparaturilor de uz caznic de ├«nc─âlzire ╚Öi r─âcire, cum ar fi Whirlpool, General Electric ╚Öi Carrier, sunt ├«nc─â foarte mult ├«n joc ╚Öi conduc to╚Ťi ceilal╚Ťi produc─âtori americani ├«n produc╚Ťia total─â de brevete referitoare la inova╚Ťii ├«n electrocasnice, dar industria sufer─â o evolu╚Ťie dictat─â de conectivitatea digital─â.

Viitorul casei inteligente

├Än condi╚Ťiile ├«n care viteza de conexiune la internet continu─â s─â creasc─â tot mai repede ╚Öi mai fiabil, integrarea perfect─â a aparatelor conectate ╚Öi a tehnologiilor de automatizare pentru acas─â va deveni aproape imperceptibil─â. Noutatea de ast─âzi va deveni ├«n cur├ónd necesitatea de m├óine ╚Öi echipamentul standard de anul viitor. Este o progresie pe care companiile care opereaz─â ├«n acest domeniu o ├«n╚Ťeleg.

“Noi ├«n╚Ťelegem c─â inova╚Ťia va face primul pas ├«napoi c├ónd va ├«nceta s─â mearg─â ├«nainte. De aceea, nu ne vom opri niciodat─â din a c─âuta noi produse care rezoneaz─â cu oamenii care le folosesc. Lucr─âm neobosit pentru a crea un design excep╚Ťional ╚Öi o tehnologie cu un scop precis care se armonizeaz─â cu casa, mai degrab─â dec├ót s─â ias─â ├«n eviden╚Ť─â ├«ntr-o cas─â. Unele companii doresc s─â se concentreze asupra lor ├«nsele. Noi mai degrab─â ajut─âm cu rufele, g─âtitul, felurile de m├óncare ╚Öi alte sarcini, astfel ├«nc├ót oamenii s─â aib─â mai mult timp s─â se concentreze asupra celor din jur ╚Öi pe activit─â╚Ťile care conteaz─â cel mai mult pentru ei”, a explicat Steven John Kuehl, tehnolog principal la Whirlpool, ├«n raportul ”State of Innovation”.

Sentimentele lui Kuehl sunt deja puse ├«n practic─â, dac─â ne g├óndim c─â un num─âr tot mai mare de dispozitive conectate la internet gestioneaz─â sarcinile noastre de zi cu zi ╚Öi ne ajut─â s─â le realiz─âm mai eficient dec├ót oric├ónd ├«nainte. De╚Öi pu╚Ťini dintre noi sunt susceptibili s─â o sune vreodat─â pe bunica /de/ pe frigider, ideea unui frigider care comand─â automat produse proaspete ╚Öi lapte de la un serviciu de livrare de produse alimentare atunci c├ónd proviziile noastre sunt sc─âzute nu mai este at├ót de exagerat─â. C├ónd vom ╚Öti c─â viitorul a sosit? C├ónd nu ne vom mai aduce aminte c─â a existat vreodat─â un alt mod de a face lucrurile pe care aparatele noastre le vor face ├«n mod automat.

AGERPRES/Traducere din Thomson Reuters

Ilustratie originala Vocea Clujului

Related posts