Breaking News : Frauda de 194 milioane euro din bani europeni, marca AFIR si asociatii

Oros_Nechita_AdrianIn ultima zi de guvernare PSD prin  Ministerul Agriculturii si Autoritatea de Management pentru PNDR,a mai dat o lovitura de 194 milioane de euro direcţionand bani europeni  înspre anumite entitati .

Lipsa de profesionalism si transparenta a celor de la AFIR ne duce cu gandul la coruptie si frauda.Miza de aceasta data sunt proiecte in valoare nominala de 1.000.000 de Euro (nerambursabili in procent de 100%) pentru proiecte de infrastructura rutieră in cadrul competiţiei lansate prin PNDR pe Submăsura 7.2 „Investiţii în crearea şi modernizarea infrastructurii de bază la scară mică”.

Ministerul Agriculturii si Autoritatea de Management pentru PNDR,schimba din nou regulile in timpul jocului.

Regula depunerii de proiecte prin PNDR SubMăsura 7.2 a fost stabilita de Minister si Autoritatea de Management prin documentele aprobate si făcute publice, PNDR 2014-2020, Ghidul Solicitantului, Anunţul de lansare sesiune, documente publice care se regasesc pe site-ul AFIR si MADR.

Au fost alocaţi 194  milioane de euro pentru aceasta sesiune. A început înscrierea de proiecte in data de 24.09.2015. S-au putut înscrie proiecte indiferent de punctaj. Sistemul informatic a contorizat valoric doar proiectele cu punctaj peste pragul de calitate al lunii, respectiv peste 60 de puncte in luna octombrie. Regula a fost ca sesiunea se opreşte când proiectele depuse cu punctaj peste pragul de calitate depăşesc 120% din suma alocata, respectiv plafonul de 232.800.000 euro. Sesiunea s-a oprit sâmbăta 31.10.2015 pentru comunele din zona montana si vineri 30.10.2015 pentru comunele din restul teritoriului. Sistemul s-a oprit in mod corect când proiectele de peste 60 de puncte înscrise au atins ca valoare cumulata plafonul de 120% din suma alocata.La acest moment in sistem existau inscrise proiecte de peste 60 puncte care cumulat acopereau valoarea alocata, si proiecte sub 60 de puncte a caror valoare cumulata nu poate fi estimata, intrucat aceasta nu a fost contorizata de sistemul informatic.

In data de 03.11.2015 Ministerul Agriculturii s-a întrunit intr-o videoconferinţa pentru emiterea unui ordin de ministru prin care modifica regulile stabilite iniţial. S-a hotărât redeschiderea sesiunii si menţinerea acesteia deschisa pana in data de 18.12.2015. S-a încercat adoptarea acestui ordin de ministru in data de 03.11.2015 ştiindu-se probabil ca in 04.11.2015 guvernul va demisiona. Aceasta a fost prima încercare de a crea o parghie care sa permita modificarea regulilor in timpul jocului, prin care sa fie favorizatialtipotentiali beneficiari decat cei inscrisiin competitie in baza regulilor stabilite initial.

Se pare ca prima abordare nu a fost suficienta . Cei care au interesul de a introduce şi alte proiecte în competiţie trebuiau sa rezolve si problema alocărilor financiare in sistemul informatic al AFIR.

In momentul de fata in sistemul informatic, pe Submăsura 7.2 –infrastructura rutiera,  nu exista alocari financiare care sa permita înscrierea de noi proiecte.

Pentru a reglementa aceasta aşa zisă “problema” pentru cei care urmează sa fie favorizaţi, s-au instituit ceea ce numesc reprezentanţii AFIR „masuri reparatorii”.

In data de 13.11.2015, s-a publicato Informare de Presa pe site-ul AFIR , promovata cu titlul de „veste buna” pe pagina de facebook a AFIR, prin care se anunţa o „actualizare” a valorii disponibile pentru acest tip de proiecte, fara modificarea valorii alocate.

Comunicatul de presa este încâlcit si alambicat si te duce cu gândul la alocarea unei sume de bani suplimentare pentru proiectele care datorita unor erori ale sistemului informatic nu au putut fi înscrise. In realitate,se vorbeşte despre alocarea aceloraşi sume, pentru nişte proiecte încă neînscrise, defavorizarea celor care si-au înscris proiectele corect in timpul competiţiei si favorizarea concurentei neloiale.

In acest context singura explicaţie pentru acesta măsura „ reparatorie” , instituita fără fi facute publice documente oficiale, este direcţionarea banilor europeni înspre entităţi care din lipsa capacitaţii de a realiza proiecte finantabile intr-un interval de timp prestabilit,  sau din obişnuinţa de a castiga finantari in spatele usilor inchise, nu au intrat in competiţia lansata iniţial.

Care sunt repercusiunile acestei „măsuri reparatorii” pentru restul participanţilor de buna credinta, respectiv pentru cei care si-au înscris proiectele in mod corect? Pentru aceştia înseamnă din nou: schimbarea regulilor in timpul jocului, decizii aprobate in spatele unor uşi închise ,lipsă de transparenta,  lipsă de profesionalism , concurenta neloiala creata prin incalcarea legii neexistand un act legislativ publicat in Monitorul Oficial, care poate modifica un Ordin de Ministru

„Informarea de presa” prin care practic AFIR relanseaza o sesiune de depunere proiecte oprita prin epuizarea fondurilor alocate, este total lipsita de transparenta si ridica o multime de intrebari.Schimbarea regulilor in acest caz realizata doar printr-o „Informare de presa”, incalca toate cele mentionate mai sus de reprezentantii AFIR.

Modul netransparent in care AFIR intentioneaza sa ia aceasta masura „reparatorie” este o continuare si confirmare a lipsei de transparenta pe care aceasta institutie a avut-o in timpul guvernarii Ponta.

Aici doresc sa subliniez faptul ca pe site-ul MADR, de la deschiderea primelor apeluri de proiecte pentru beneficiari privati, saptamanal a fost publicata „Situatia proiectelor depuse „raportat la Masuri, Submasuri, Sume alocate, Sume disponibile, intervale de timp. In aceasta situatie se prezinta in timp real numarul de proiecte depuse, centralizate dupa punctaje si valori. Dupa lansarea sesiunilor pentru beneficiarii publici, aceasta informare nu a mai avut loc, ultima Situatie a proiectelor depuse fiind cea de la data de 02.10.2015.

Lipsa de transparenta aparuta o data cu lansarea sesiunilor pentru beneficiari publici, corelata acum cu „masurile reparatorii” ce se doresc a se lua, ne duce cu gandul la tentative de manipulare frauduloasa a sistemului si implicit a fondurilor europene.

Deputat PNL

ADRIAN OROS

Related posts