Breaking News : Floresti, o “afacere” murdara ? Cine plateste ?

Investigatia legata de ferma de pui, constructiile de locuinte din Floresti, din vecinatatea fermei, duce cu gandul in final la o “afacere”. Care “pute” mai rau ca ferma de pui in zilele toride vara. 

Haideti  sa vedem care este realitatea desprinsa dintr-un material extrem de bine fundamentat :

  • A.P.M. Cluj a anuntat eliberarea Deciziei nr.2 din 04.04.2017 privind emiterea AIM– – autorizatiei integrate de mediu pentru Ferma de pasari Bravinvest S.R.L., str. Cetatii nr.101-103, judetul Cluj. Inspectia Sanitara de Stat si toti florestenii doresc sa stie, domnule Craciun : daca documentul emis recent, Autorizatie integrata de Mediu emisa recent pentru ferma de pui apartinand Bravinvest, la punctul 13.6 Mirosuri este sustinut prin imisiile de miros prin determinarea concentratiei de miros efectuata prin olfactometrie dinamica, tinand cont de conditiile specifice amplasamentului(proximitatea de zona de locuit intens populata, numeroasele reclamatii ale populatiei din vecinatate si amploarea activitatii fermei).  Evident, se pare ca nimeni nu s-a gandit la asta, deoarece se raspunde stereotip ca disconfortul olfactiv nu este cuantificabil*(serios ?!), iar permanent se arata de APM Cluj ca tehnologiile folosite sunt dupa BAT, de utilizare a celor mai bune practici. V-am aratat in articolele anterioare, ca mirosul, indiferent de numarul de blocuri din zona, nu are dreptul sa depaseasca perimetrul amplasamentului, aici, aici si aiciSR EN 13725:2003 nu poate sa va fie necunoscut, doar poate ca nu ati insistat pe detalii. 
  • D.S.P. Cluj a deschis Cutia Pandorei. DSP Cluj elibereaza la cerere, o Notificare(OMS nr.1030/2009) cu privire la modul de indeplinire a cerintelor prevederilor legale in vigoare privind igiena si sanatatea publica, la amplasarea, amenajarea, construirea si pentru functionarea unei unitati care desfasoara o activitate cu risc pentru sanatatea populatiei. In situatiile in care documentatia tehnica depusa de beneficiar, era insotita de un studiu de impact al institutiei abilitate in acest sens, prin care se stabilea ca imobilul poate fi construit la o distanta mai mica decat cea stabilita prin art.11, alin 1 din OMS 119/2014, update la 536/1997, DSP Cluj a emis Notificarea cu referire la studiul de impact respectiv.
  • Consecinta imediata: construirea de imobile in perimetrul de protectie a fermei de pui, dar si nerespectarea perimetrului de protectie pentru zonele protejate. Este firesc ca a inceput sa curga cu sesizari din cauza mirosului, ce doreati, sa-l adunam in pungi, sa-l ducem la Garda de Mediu ?
  • SOC : Unitatile din subordinea Ministerului Santatii implicate in gestionarea aspectelor privind sanatatea publica nu detin o documentatie de tipul determinarii concentratiei de miros prin olfactometrie dinamica privind imisiile de miros din zona fermei de pui apartinand de SC Bravinvest.
  • SOC : Pana in prezent nu s-a realizat nici un studiu de impact care sa evalueze in mod distinct influenta fermei Bravinvest SRL asupra calitatii aerului din zona si nici asupra starii de sanatate a populatiei. 

Concluzii

  1. Beneficiarii studiilor de impact la cerere, au depus la documentatia care a stat la baza realizarii studiului de impact asupra sanatatii, o declaratie pe proprie raspundere, privind asumarea vecinatatii cu obiectivul “Ferma de pui” din localitatea Floresti si s-a obligat sa informeze toti colaboratorii si potentialii cumparatori/chiriasi ai imobilului despre efectele acestei vecinatati, inclusiv asupra disconfortului creat prin mirosul eliberat de functionarea fermei. 
  2. Credem ca normal, in scris si nu oral !
  3. Studiile de impact au cuantificat intr-o forma matematica riscul de poluare asupra sanatatii, precum si indicii de hazard, rezultand ca nu exista probabilitatea unei toxicitati potentiale a mixturii de poluanti evaluate (particule respirabile si amoniac) asupra sanatatii grupurilor populationale din vecinatate. Factorii de disconfort sunt subiectivi si nu se pot cuantifica intr-o forma matematica care sa permita o evaluare de risc.
  4. Perimetrul de protectie sanitara al fermei, reglementat prin prevederile Legii nr. 204/2008, privind protejarea exploatatiilor agricole, a fost iremediabil compromis. 
  5. S-a incercat ca fiecare autoritate sa se acopere in hartii si lege. APM si DSP, arunca fiecare pisica in ograda celuilalt. Constitutia Romaniei arata la art. 34 pct.2 : (2) Statul este obligat să ia măsuri pentru asigurarea igienei şi a sănătăţii publice. Cum ? 
  6. Prin legi clare aplicate univoc de institutiile sale. Ceea ce se intampla la Floresti, frizeaza foamea de bani, in dauna sanatatii. Plangerile penale care vor urma autorizarii, vor face referire la toti acesti factori mentionati. Nu stim nici macar  in ce masura, poluarea ne va afecta. Un model matematic este complet insuficient. 
  7. Cerem tuturor factorilor implicati in toata aceasta “afacere”, sa revina cu picioarele pe pamant si sa gaseasca solutii administrative urgente. Deoarece nu va plati Statul Roman, chemat in garantie prin M.F.P., ci vom atrage raspunderea individuala a faptuitorului.
  8. Abuzul in serviciu, nu are prag. Asa cum nu are nici violul, in care instrumentul utilizat, poate avea diverse marimi si forme.

Related posts